مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی

آیین حکاکی گروهی دعای شرف الشمس در مشهد برگزار شد

مشهد-آسنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: با مشارکت هنرمندان مشهدی، آیین حکاکی گروهی دعای شرف الشمس در مجموعه تاریخی فرهنگی مصلی مشهد برگزار شد.

به گزارش آسنا، سیدجواد موسوی اظهار کرد: مراسم حکاکی دعای شرف الشمس بر روی نگین انگشتر با حضور بیش از ۱۵ هنرمند عصر امروز ۱۹ فروردین تا غروب آفتاب برگزار شد.

وی ادامه داد: این آیین اتفاقی نجومی است که دعایی را در روز ۱۹ فروردین و در ساعتی خاصی با آدابی ویژه پشت نگین انگشتر یا سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی تراشیده می‌شود.

موسوی تصریح کرد: در حوزه جواهرات و سنگ‌های قیمتی نگین عقیق زرد رنگ، روی آن حرز یا دعای شرف الشمس حکاکی می‌شود، البته حکاکی این دعا اصول و قواعد خاصی دارد که حتما باید رعایت شوند تا نتیجه مطلوب از همراه داشتن این سنگ حاصل شود و برای دارنده آن تاثیرگذار باشد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: حکاکی شرف‌الشمس باید در تاریخ ۱۹ حمل انجام شود که از سالیان دور تاکنون آن را در روز ۱۹ فروردین دانسته‌اند و در تمامی این سال‌ها، حکاکی آن در روز ۱۹ فروردین انجام می‌شود.

موسوی تصریح کرد: عده‌ای از منجمان و صاحب‌نظران در علم نجوم اعلام کرده‌اند به دلیل حرکت تقدیمی زمین صورت فلکی حمل نسبت به نقطه اعتدال بهاری هر سال مقداری جابجا شده و این موضوع باعث تغییر زمان پدیده شرف الشمس شده است.
وی گفت: در عرف و میان بزرگان بازار جواهرات و اساتید حکاکی تاریخ شرف الشمس ۱۹ فروردین در نظر گرفته شده و تمامی نگین‌های شرف الشمس موجود در بازار در تاریخ ۱۹ فروردین حکاکی می‌شود.

موسوی تصریح کرد: مراسم حکاکی دعای شرف الشمس در مجموعه تاریخی فرهنگی مصلی مشهد از ساعت ۱۶ تا ۲۱ با حضور بیش از ۱۵ هنرمند صنایع‌دستی و تعدادی از شهروندان برگزار شد.