معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

رونمایی از سند ۱۰ ساله تعاون در مسیر جهش تولید

مشهد-آسنا- معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گردهمایی متولیان اجرایی بخش تعاون کشور که با هدف توسعه تعاون و تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم برگزار شد، از سند 10 ساله تعاون رونمایی و برای پرداخت 100 هزار میلیارد تومان اعتبار به این بخش خبر داد.

به گزارش آسنا، حامد ویس کرمی معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری گردهمایی متولیان اجرایی بخش تعاون کشور که در سالن اجتماعات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی برگزار شد، امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است. تنها مدل اقتصادی در دنیا که تمام شئون مردمی سازی را دارد بخش تعاون است. در کل کشور ۱۰۴ هزار تعاونی فعال داریم. ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو دارند و بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی ایجاد و ۳۱ همت سرمایه گذاری کرده اند.

امسال در راستای شعار سال برنامه‌های ویژه بخش تعاون را هدف‌گذاری کردیم و از توسعه تک وجهی به توسعه سه وجهی، از توسعه کمی به توسعه کمی، گسترش اقتصادی – گسترش اجتماعی و عمق اقتصادی خواهیم رسید. ما معتقدیم  تعاون را به عنوان یک راه حل بن بست شکن باید نگاه کرد.

در دولت سیزدهم بخش تعاون رشد ۶/۴ داشته است. ۶ هزار و ۶۰۰ تعاونی تشکیل شد که منجر به ۱۷۳ هزار فرصت شغلی شده است. تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت تعاونی با اشتغالزایی ۶۲ هزار نفر و سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومان به افتتاح رسید. همچنین صادرات بخش تعاون با رشد ۱۴ درصد مواجه شد و بیش از ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار صادرات انجام گرفت.

کی از اقدامات خوب، تصویب سند توسعه بخش تعاون در هیات دولت بود که نقشه راه ۱۰ ساله بخش تعاون کشور را هدف‌گذاری کرد. یکی از برنامه‌های جدی امسال در وزارت، توسعه منابع مالی و تسهیلاتی است. در گردهمایی امروز تفاهم‌نامه ۸ هزار میلیاردی که ۶ هزار میلیارد تومان جهت تعاونی‌های تولیدی و ۲ هزار میلیارد تومان برای مسکن کارگری است امضاء شد، که نسبت به سال گذشته ۱۰۶ درصد افزایش دارد.

دستورالعمل تعلق ۱۰ تا ۲۵ درصد از منابع تسهیلاتی ماده ۱۸ و جزء ۶ قانون به بخش تعاون که حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان به منابع بخش تعاون اضافه می شود و استفاده ۳۵ هزار میلیارد تومانی از منابع دیگر بانک‌ها، از هدف‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیاردی منابع بانکی و تسهیلاتی در سال جاری خبر داد یکی از طرح‌های امسال ایجاد و توسعه تعاونی نیروگاهی از محل انرژی‌های تجدید پذیر و واگذاری بنگاه‌های دولتی با اولویت بخش تعاون است. ایجاد شهرک تخصصی بخش تعاون، تعاونی روستایی و اقتصاد محله، تعاونی پلتفرمی، تعاونی دانشجویی از دیگر طرح‌های مد نظر است.

امسال برای اولین بار تکمیل ارزش تولید حداقل ۱۱۰  زنجیره مزیت دار از برنامه‌های جدی بخش تعاون است. همچنین برای اولین بار محاسبه سهم تعاون در اقتصاد کشور و نقش آن در تولید ناخالص داخلی( GDP) انجام خواهد شد. بخش تعاون بخش پویایی است اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم که سعی به آن برسیم.

یکی از مدل‌های تعاونی که برای دولت حائز اهمیت است، توسعه تعاونی مرزنشینان است که به توانمندسازی مناطق مرزی و توسعه صادرات خواهد انجامید. در اواخر سال گذشته معافیت ارزی آنها به ۸۰۰ دلار رسید که سهم صادرات هر فرد را دو برابر افزایش داد. همچنین ایجاد پایانه صادراتی با خود تعاونی‌های مرزنشینان خواهد بود که به توسعه این تعاونی‌ها کمک می نماید.

محمد شیخ حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی و توسعه‌ای حامی بخش تعاون، در کنار تعاونگران و تعاونی‌های کشور، همواره سعی کرده با پیروی از فرامین مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت بتواند در زمینه تامین مالی تعاونی‌ها تقش داشته باشد.

بیش از ۶۰ درصد کل تسهیلاتی پرداختی از بدو تاسیس در سال ۸۸ تاکنون در دو سال اخیر پرداخت شده است، امسال سال تعاونی است. مقام معظم رهبری یکی از زمینه‌های مشارکت مردم را در تولید، تعاونی فرمودند. بخش تعاون بخش مردم محور اقتصاد است و بدین وسیله زمینه مشارکت مردم در فعالیت‌های تولیدی در زیربنای اقتصاد خواهد بود.

بانک توسعه تعاون در سال ۱۴۰۳،  ابزارهای مختلف تامین مالی برای رضایت بخش تعاون در نظر گرفته است. سال جاری خط اعتباری خاص ۸ هزار میلیاردی برای حمایت از تعاونی‌های تولیدی و مسکن کارگری در نظر گرفته‌ایم.