آنچه باید درباره سفرنویسی بدانید

سفرنویسی نوعی داستان نویسی خلاق است که در آن برخوردهای راوی یا نویسنده با مکان‌های جدید به‌عنوان موضوع غالب عمل می‌کند و به آن “ادبیات سفر” نیز گفته می‌شود. در اکثر سفرنوشته‌ها، یک شعور واسطه‌ای وجود دارد که بر سفر نظارت می‌کند، قضاوت می‌کند، فکر می‌کند، اعتراف می‌کند، تغییر می‌کند و حتی رشد می‌کند. سفرنامه […]

سفرنویسی نوعی داستان نویسی خلاق است که در آن برخوردهای راوی یا نویسنده با مکان‌های جدید به‌عنوان موضوع غالب عمل می‌کند و به آن “ادبیات سفر” نیز گفته می‌شود. در اکثر سفرنوشته‌ها، یک شعور واسطه‌ای وجود دارد که بر سفر نظارت می‌کند، قضاوت می‌کند، فکر می‌کند، اعتراف می‌کند، تغییر می‌کند و حتی رشد می‌کند.

سفرنامه نویسی می تواند خلاصه‌ای از روایت‌های کاملاً زمانی و واقعیت‌محور باشد و تقریباً همه نویسندگان سفر در نوشته‌هایشان از خاطرات دوران کودکی خود و همچنین بخش‌های زیادی از داده‌ها و وقایع تاریخی و خلاصه کتاب‌های دیگر نیز استفاده می‌کنند.

ما در این نشریه سعی بر این داریم که قدم‌به‌قدم با شما پیش برویم تا از دل سفرنوشته‌های ابتدایی شما، متن‌هایی پخته و محتوایی حیرت‌انگیز خلق کنیم تا این سنت در بین تمام راویان سفر به­صورت عادت درآمده و پیوند ناگسستنی بین قلم و قدم های شما اتفاق بیفتد. برای مراحل اولیه کار، لازم است چند نکته را خاطر نشان کنیم تا بدون هیچ اضطراب و ترسی قلم به دست بگیرید و فقط بنویسید، حتی اگر در حال نوشتن اولین سفرنامه هستید، استرس نداشته باشید.

ارنست همینگوی می‌گوید: “اولین پیش‌نویس هر چیزی ممکن است مزخرف‌ترین بخش آن باشد. من این نکته را به این خاطر به درستی درک کرده‌ام چون در حال نوشتن خاطرات شخصی یا خاطرات سفر بارها به آن برخورده‌ام. من می‌نویسم و ​​ می‌نویسم و ​​ می‌نویسم و ​​دقیقاً مطمئن نیستم که چه چیزی می‌نویسم. مدام از خودم می پرسم که این چه فایده‌ای دارد؟  و چرا حتی این‌کاررا می‌کنم؟ اما اینجا جایی است که صبر وارد می‌شود؛ سرانجام، ابرها از هم می‌پاشند و آفتاب بیرون می‌تابد و ما سرانجام می‌فهمیم که چه چیزی را می نویسیم و چگونه بهترین آن داستان را بگوییم این فقط گاهی اوقات مانند جادو اتفاق می‌افتد و به‌یک‌باره صورت نخواهد پذیرفت. بعضی اوقات ذره ذره مثل کنار هم قرار دادن یک پازل است. اما همانطور که اشاره کردم، صبر مهم است. زیرا ما هرگز نمی‌دانیم چه زمانی این جادوی الهی فعال می‌شود. اما اگر به اندازه کافی دوراندیش باشیم، اتفاق خواهد افتاد، من به شما قول می‌دهم.»

آنچه می‌دانید بنویسید و آنچه را نمی‌دانید با قوه تخیل خود بسازید.

نیل گیلمن نویسنده گفت: «شروع به گفتن داستان‌هایی کنید که فقط شما می‌توانید بگویید، زیرا همیشه نویسندگانی بهتر از شما هستند و همیشه نویسندگان باهوش‌تری از شما وجود دارند. همیشه افرادی وجود خواهند داشت که در انجام این کار یا آن کار، بسیار بهتر هستند. “اما تنها شما هستید که  می توانید یک داستان خاص بنویسید” وقتی پیش‌نویس­تان تمام شد، آن را با صدای بلند برای خود یا دوستتان بخوانید. ترجیحاً آن را پرینت گرفته و با صدای بلند بخوانید. شنیده شدن توسط خودتان یا دوست‌تان این امکان را به شما می‌دهد که عبارات را مجددا بشنوید  و عبارت‌های غیرقابل قبول و جملات نامطلوب را بتوانید حذف یا اصلاح کنید.»

من می‌خواهم در ادامه‌ی کار، نکاتی را برای کمک به شما در زمینه نوشتن سفر یا وبلاگ‌نویسی ارائه دهم، چون معتقدم جهان همیشه به نویسندگان خوب نیاز دارد و نوشتن خوب کمک می‌کند تا داستان شما بیشتر شنیده شود.