۱۰ راهکار برای بهبود نوشتن سفرنامه (قسمت اول)

اگر می‌خواهید خود را محک بزنید و به‌عنوان مسافری که قصد دارد تجربه خود را به اشتراک بگذارد، کار خود را شروع کنید. شاید شما هیچ آموزش رسمی ندیده باشید یا کسی را ندارید که به شما مشاوره دهد، بنابراین نکاتی را برای کمک به شما در زمینه نوشتن ارائه می‌دهم، چون خوب نوشتن کمک […]

اگر می‌خواهید خود را محک بزنید و به‌عنوان مسافری که قصد دارد تجربه خود را به اشتراک بگذارد، کار خود را شروع کنید. شاید شما هیچ آموزش رسمی ندیده باشید یا کسی را ندارید که به شما مشاوره دهد، بنابراین نکاتی را برای کمک به شما در زمینه نوشتن ارائه می‌دهم، چون خوب نوشتن کمک می‌کند تا داستان شما بیشتر شنیده شود!

اگر این نکات را رعایت کنید، نوشته شما بهتر می‌شود و تفاوت زیادی در سطح کیفیت نوشته‌های شما ایجاد می‌کند!

۱. بخوانید

این توصیه شماره یک است. چون هروقت نویسنده‌ای تازه‌کار از من می‌پرسد که چگونه می‌تواند پیشرفت کند، اولین توصیه من این است، خوب بخوانید و آن را جذب کنید، بگذارید در روح شما فرو رود. هنگامی‌که می‌خواستم برای اولین‌بار کار خود را شروع کنم و اولین نوشته خود را قلم بزنم، سه روز تمام در پشت میزم قرار گرفتم و مجموعه‌ای از بهترین نوشته‌های سفر را در آن سال مطالعه کردم. بعد از پایان کار، لپ‌تاپم را باز کردم و برای اولین‌بار بعد از چند روز شروع به نوشتن کردم. آن‌چه  اتفاق افتاد باعث تعجب من شد… این بالاترین کیفیت نوشتاری بود که تاکنون انجام داده‌ام و این‌همه به این دلیل بود که من در نوشتن خوب جذب شده بودم و از طریق خواندن به‌خوبی مطالب را فیلتر کردم.

۲. این کار را با عشق انجام دهید

“شما فقط می‌توانید در کاری که واقعاً دوست دارید، موفق شوید” به‌خاطر پول وارد مقوله سفرنامه‌نویسی نشوید. به‌هرحال، این کاملاً غیرمنطقی است. آن را چنان خوب انجام دهید که مردم نتوانند چشم از شما بگیرند. یا به‌عبارت‌دیگر، تلاش کنید تا نویسنده خوبی شوید که سردبیران همه نشریاتی که آرزو داشتید برای آن‌ها بنویسید، دیگر نتوانند شما را نادیده بگیرند.

۳. به نوشتار خط به خط وابسته نباشید.

شما نیازی به نوشتن خط به خط ندارید. بعضی اوقات این ساختار ایده‌آل داستان نیست. مطمئناً، شاید شما قبلاً این را فهمیده باشید. اما در غیر این صورت، فقط چند صحنه و پاراگراف از نمایش “روی کاغذ” درست است. سپس می‌توانید عقب بروید و نگاهی به تصویر و این‌بار از دورتر بیندازید و آن‌چه  را که دارید مرتب کنید، بهترین راه برای روایت داستان را دریابید.

۴- به خودتان انگیزه بدهید و جاه‌طلب باشید.

فراگیران من که بیشترین موفقیت را داشته‌اند، همیشه بااستعدادترین‌ها نبودند. اما آن‌هابیشترین سفر یا رانندگی را داشتند. آن‌ها به‌اندازه کافی نوشته با کیفیت خوانده بودند و در مورد آن فکر کرده بودند – درک این‌که چه چیزی آن را بسیار شگفت‌انگیز کرده است – که فقط چیزی در مورد نوشتن وجود دارد که آن‌ها به دست آوردند. آن‌ها با این درک به دنیا نیامده‌اند، اما جاه‌طلبی آن‌ها را بر آن داشته است تا به دنبال نوشتن بهتر باشند و سپس در مورد آن فکر کنند، تجزیه‌وتحلیل کنند که چه چیزی باعث خوب بودن آن اثر شده است.

انگیزه همچنین نویسندگان موفق آینده را ترغیب می‌کند که دست‌وپا بزنند، خود را در معرض آسیب قرار دهند، با مراجعه به نویسندگان ماهرتر، یا معرفی خود به ویراستاران نشریه‌ها، خجالتی نباشید! ایستادن در گوشه‌ای بی‌سروصدا شما را به جایی نخواهد رساند.

۵- سعی کنید بفهمید چه چیزی ذهن و نوشته شما را به جریان انداخت.

بگذارید توضیح دهم: من می‌توانم ساعت‌ها پشت لپ‌تاپ خود بنشینم و به صفحه خالی Word خیره شوم، مطمئن نیستم که چگونه داستان را شروع کنم یا درباره چه چیزی بنویسم اما به جای نوشتن، به ایمیل یکی از دوستانم که از من می‌خواهد در مورد سفری که می‌خواهم درباره آن بنویسم، پاسخ خواهم داد. من یک ایمیل طولانی با حکایت‌های جالب در مورد تجربه خود می‌نویسم که شامل تجزیه‌وتحلیل مکان و فرهنگ می‌باشد و سپس متوجه خواهم شد که، تمام چیزی که برای نوشتن سفرنامه در نظر داشتم در این ایمیل پاسخ داده‌ام.

چندین نوشته‌ی من دارای متنی است که در اصل به‌عنوان بخشی از ایمیل برای دوستانم نوشته شده است. “ترفند ایمیل” ممکن است برای همه مفید نباشد، اما به طور حتم ترفندی مشابه برای شما وجود دارد – خواه صحبت با یک دوست یا همکار شما باشد.

یکی از مهم‌ترین تلاش‌ها برای سفرنامه‌نویسی، انتشار مطالب در صفحات مجازی و دریافت نظرات خوانندگان می‌باشد. بااین‌وجود، اگر نمی‌توانید داستان‌های جذاب بنویسید، هرگز به جایی نخواهید رسید!

نویسنده:ملیحه عامری