در قرنطینه سفر بشنوید!

پادکست به نوع جدیدي از رادیوهاي اینترنتی گفته می‌شود که شنوندگان می‌توانند برنامه‌هایشان را به‌طور اتوماتیک توسط نرم افزارهایی گوش کنند .پادکست­ها معمولا غیر رسمی هستند .پادکست تقلیدي از رادیو است که در اینترنت به‌کار برده می‌شود و در واقع فایل فشرده ایست که می‌توان آن را بارگیری کرد و گوش داد. پادکست رادیویی اینترنتی […]

پادکست به نوع جدیدي از رادیوهاي اینترنتی گفته می‌شود که شنوندگان می‌توانند برنامه‌هایشان را به‌طور اتوماتیک توسط نرم افزارهایی گوش کنند .پادکست­ها معمولا غیر رسمی هستند .پادکست تقلیدي از رادیو است که در اینترنت به‌کار برده می‌شود و در واقع فایل فشرده ایست که می‌توان آن را بارگیری کرد و گوش داد. پادکست رادیویی اینترنتی است که همراه با موسیقی و ترجیحا با موضوع مشخص در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

در حال­حاضر انواع گوناگونی از برنامه‌هاي پادکست وجود دارد که هر کس می‌تواند با توجه به علاقه و سلیقه خود به آن‌ها گوش دهد و رو به‌روز هم به این مصارف افزوده می‌گردد. هم اکنون طیف وسیعی از پادکست‌ها براي تهییج و ترغیب کردن، سرگرم کردن، آگاهی دادن ومطلع کردن، شبکه‌سازي و فروش  برای مخاطبین در دسترس است.

گردشگری و سفر یکی از  کسب‌وکارهایی است که به دلیل همه­گیری کرونا و قرنطینه دست‌خوش رکود شده است. اما فعالین گردشگری در بسیاری ازکشورها تلاش کردند به طور موقت راه‌هایی برای تغییر رویکرد خود داشته باشند و بر اساس شرایط خود و مردم ضمن حفظ کسب‌وکار خود، به قرنطینه و جلوگیری از شیوع کرونا کمک کنند. ساخت پادکست‌هایی در مورد سفر، معرفی جاذبه‌های گردشگری، سفرنامه‌ها، ارائه کتاب‌های صوتی در مورد سفر از جمله راهکارهایی بود که در مقوله سفر وگردشگری در این مدت به کار گرفتند. در شرایط قرنطینه و محدودیت سفرها به دلیل دسترسی راحت و نیز انعطاف بیشتر در زمان گوش دادن برای شنونده پادکست‌ها با محتوای گردشگری و سفر می‌تواند سرگرمی بسیار خوبی برای روزهای قرنطینه خانگی باشد. به عبارتی اگر نمی‌توانید سفر بروید، سفر بشنوید‌!

این فناوري قابلیت گوش کردن به آن‌چه شنونده می‌خواهد و در زمانی که برایش مناسب و راحت است را دارد و از مزایای مهم آن ارزانی و مقرون‌به‌صرفه بودن، قابل پیگیري و سازگاري بیشتر با فناوري‌ها می‌باشد. به‌خصوص در شرایط کنونی که سفر کردن ممکن نیست یا محدود است، گوش دادن به پادکست‌هایی که مرتبط با گردشگری و سفر است می‌تواند حس و حال خوبی ایجاد کرده و در زمینه‌های مختلف سفر کردن به مخاطبین کمک کند. گوش دادن به تجربه سفر دیگران، آشنایی با ترفندهای سفر، دانستن فرهنگ و سنت کشورهای مختلف، روش‌های جدید گردشگری و موارد بسیاردیگری را می­توان در  پادکست‌ها شنید و یاد گرفت.

از جمله معروف‌ترین پادکست‌ها در دنیا Zero to travel  “سفر از صفر” است. این پادکست تجربه ۱۵ ساله “جیسون مور” از سفر به دور دنیا و مصاحبه با گردشگران و کاوشگران دیگر است که به صورت هفته‌ای یک ساعت ارائه می­شود. علاوه بر بیان جاذبه و تجربه‌های سفرها نکاتی در مورد بودجه‌بندی سفر، ایمنی سفر، پیدا کردن کار در این سفرها در اختیار مخاطبین وشنوندگان خود قرار می­دهد. نمونه دیگر Travel goals “اهداف سفر” است که توسط “پیپ جونز”، نویسنده بریتانیایی سفر، پادکستی پرجنب‌وجوش و آموزنده با طیف گسترده‌ای از موضوعات سفر از جمله نوشتن سفرنامه و ارتباط با طبیعت را پوشش می‌دهد.

نمونه‌هایی از پادکست‌های ایرانی پادکست “رادیو جولون” که در اپیزودهای مختلف این پادکست در مورد یکی از مقاصد و یا موضوعات مرتبط با مسافرت صحبت می‌شود. نمونه دیگر “رادیو دال” است که از زبان مهاجران و درباره مهاجرت مطالبی را نقل می‌کند. این پادکست برای کسانی که در صدد شناخت کشورهای مختلف و انتخاب مقصد برای مهاجرت هستند و نیز علاقه‌مندان به آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم کشورهای دیگر مناسب است.

نویسنده : زهراصیدی