صنایع خلاق و گردشگری خلاق

رابطه دوسویه صنایع خلاق و گردشگری خلاق

یکی از اهداف «گردشگری خالق» تشویق تولید صنایع‌دستی است.

gardeshgari khalagh 2 رابطه دوسویه صنایع خلاق و گردشگری خلاق

یکی از اهداف «گردشگری خالق» تشویق تولید صنایع‌دستی است که هم به خاطرخواسته گردشگر و هم با یک طیف وسیع در برنامه‌های سیاست‌گذاری معاصر شکل، گرفته است. گردشگری خلاق در یک مقصد، نیازمند توسعه صنایع خلاق، مشارکت فعالانه گردشگر و تماس نزدیک با مردم محلی است. صنایع خلاق، نقطه تقاطع هنر، تجارت و تکنولوژی به‌حساب می‌آیند. این صنایع، شامل تبلیغات، معماری، هنر، صنایع‌دستی،طراحی، فیلم، موسیقی، انتشارات، لوازم بازی، رادیو و تلویزیون و بازی‌ها می‌شوند. صنایع خلاق، به چرخه‌هایی از خلق، تولید و توزیع کالاها و خدمات اطلاق می‌شود که خلاقیت و سرمایه فکری را به‌عنوان ماده خام، به کار می‌گیرد. به‌عبارت دیگر این صنایع متشکل از مجموعه‌ای از فعالیت‌های دانش‌محور هستند که بر هنرر و سنت تمرکز دارند.از آنجایی که ماده خام این صنایع، خلاقیت و سرمایه فکری است بیش از هر صنعت دیگری در مقابل عوامل بیرونی تاب‌آور است و اساساً از عوامل خارجی و بیگانه مستقل است.
         به‌دلیل آنکه صنایع خلاق مبتنی بر داشته‌های فرهنگی یک ملت شکل می‌گیرد، آن‌را هم مفهوم با صنایع فرهنگی نیز می‌دانند. بر همین اساس این صنایع مردم‌بنیاد بوده و درون‌زا هستند. میراث‏‌فرهنگی‌وصنایع‌دستی، اسباب‌بازی، موسیقی، گردشگری همگی زیرمجموعههایی از صنایع خلاق هستند که نشان از مردم‌بنیاد بودن و برون‌زا بودن این صنعت دارند.صنایع خلاق، کیفیت زندگی شهروندان را ازطریق ارتقای بافت اجتماعی شهر، ظهور نموده‌ای تاریخی، اقشارو اقلیت‌های مختلف جامعه و درنهایت، تقویت چرخه اقتصادی شهر، بهبودمی‌بخشند و حس همبستگی اجتماعی را در میان سا کنان شهر تقویت می‌کنند و به تعریف یک هویت منحصربه‌فرد برای شهر، در ذهن سا کنان و گردشگران می‌انجامد.
مجموعه مفاهیم شهر خلاق گردشگری و صنایع‌دستی بومی یک رابطه دوسویه سودآوربرقرارمی‌کند؛ ازسویی، صنعت گردشگری، انگیزه و منابع مالی موردنیاز جهت حفظ و احیاء هنرهای دستی و صنایع‌دستی بومی را فراهم می‌کند و موجب ارتقاء استانداردهای کیفی صنایع‌دستی و درآمد حاصل از فروش آن‌ها می‌شود و ازسویی دیگر، صنایع‌دستی اصیل و خلاقانه در ایجاد تصویری منحصربه‌فرد از شهر، ساخت یک برند فرهنگی خلاق برای شهر و افزایش کیفیت تجربه گردشگران نقش بسزایی دارد. امکان توسعه گردشگری خلاق در ایران، به‌ویژه در مناطقی با پیشینه غنی تاریخی وجود دارد و باوجود تنوع بسیار در صنایع‌دستی، ظرفیت زیادی را برای جذب گردشگر خلاق دارد.این مناطق با داشتن آثار هنری و صنایع‌دستی اصیل و با کیفیت می‌توانند به بهترین وجه از گردشگری خلاق استفاده کنند.

منابع

-شفیعی، زاهد، فرخیان و فیروزه، میرقدر، لیال،(۱۳۹۲) اصفهان به‌عنوان شهر خالق صنایع‌دستی با رویکرد توسعه گردشگری، فصلنامه علمی- پژوهشی و بین‌المللی انجمن جغرافیای ایران، سال ۱۲ ،شماره ۴۳،صص ۲۷۸-۲

-میرزایی، روزبه، (۱۳۹۵ )گردشگری رویداد راهکاری جهت توسعه اقتصادی پایدار در جوامع محلی«، فصلنامه علمی- پژوهشی و بین‌المللی انجمن جغرافیای ایران، سال ۱۴ ،شماره ۴۹،صص ۶۰ -۴۱