نوشتن سفرنامه

دیدگاه‌های مارتین لی در نوشتن سفرنامه

چگونه از دیدگاه‌های مارتین لی در نوشتن سفرنامه بهره ببریم؟
marrtin li دیدگاه‌های مارتین لی در نوشتن سفرنامه

نوشتن سفرنامه

سفرنامه نویسی شامل متون گزارشی ، خاطره‌نویسی و ارائه اطلاعات مفید سفر به خوانندگان است. نویسندگان سفرنامه ، اثرهای خود را با استفاده از سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف خلق می‌کنند ، اما بهترین نوشته‌ها ویژگی‌های خاصی دارند ، که به شرح ذیل می‌باشند:
شاخصه خودتان را داشته باشید.
رویکرد ذهنی خود را درمورد مکانی که بازدید کرده‌اید ، فعالیتی که امتحان کرده‌اید یا ماجراجویی‌ای که شما را هیجان واداشته است ، صراحتاً بیان کنید. چه چیزی واقعاً شما را هیجان‌زده کرده یا برای شما الهام‌بخش بوده است؟ آن را شناسایی کرده و به خوانندگان خود انتقال دهید.
بامزه باشید.
سفرنامه نویسی باید دارای لحنی ویژه ، روشن ، سرزنده و سرگرم‌کننده باشد. سفر ، فرایند ترک محیط امن پیرامون و رفتن به  فضای خارجی و ناآشنا ، غالباً دارای رویدادهای کمدی و بامزه است. در صورت لزوم کمدی را در نوشتن خود بگنجانید و از خنداندن خوانندگان خود نترسید. همچنین ، از گنجاندن اتفاقات ناگوار در قطعات خود نترسید. این‌ها می‌توانند ارزش و اعتبار ویژه‌ای به نوشته‌ی شما ببخشند، به‌ویژه اگر عنصر کمدی یا طنز را نیز در آنجای دهند.
شگفت‌انگیز باشید.
خواننده‌ی خود را غافلگیر کنید. به خواننده چیزی غیرعادی بدهید ؛ چیزی که فقط کسی که در محل بوده است می‌داند یا درک می‌کند. این کار را با تلاش برای انجام کارهای غیرمعمول ، ملاقات با افراد جدید و درگیرشدن در صحنه‌های عجیب سفر انجام دهید.
متعادل باشید.
سفرنامه باید مشاهدات ، توضیحات و تفسیرهای شخصی شما را با اطلاعات علمی و عملی مفید برای خوانندگان شما ترکیب کند. تعادل دقیق بستگی به دریچه‌ای دارد که داستان خود را در آن چهارچوب قرار داده‌اید ، اما در نظر بگیرید که توضیحات اضافه به اعتبار نوشته‌ی شما خدشه وارد می‌کند و یک اثر مسافرتی به‌ندرت باید حاوی توضیحات زیاد باشد. دوسوّم یا حتی سه‌چهارم توصیفات رنگارنگ برای یک‌سوّم یا یک‌چهارم حقایق یک راهنمای منطقی برای شروع خواهد بود.
نقل‏قول کنید.
با نقل‏قول‌های بازدیدکنندگان یا شرکت‌کنندگان در فعالیت‌ها و رویدادها بازی کنید. اجازه دهید افکار خود را درمورد احساسات خود درمورد یک مکان یا فعالیت با نهایت اشتیاق و هیجان و بیان کنند حتی اگر این گفته‌ها اغراق‌آمیز  به‌نظر برسد، از ارزش سفرنامه‌ی شما نمی‌کاهد. 
مانند خواننده خود فکر کنید.
شما باید تا حد ممکن تصور واضحی از آنچه خوانندگان موردنظر شما می‌خواهند داشته باشید ، آرزوهای آن‌ها در سفر ، چه نوع مقاله‌ها و نوشته‌ها را دوست دارند و چه اطلاعاتی می‌خواهند بدانند ایجاد کنید. شما می‌توانید مانند خواننده خود فکر کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید تشخیص دهید چگونه می‌توانید به خواننده خود کمک کنید. فقط در آن صورت باید شروع به نوشتن مقاله خود کنید.
نکته اصلی که می‌خواهید به خواننده خود برسانید چیست؟
داستان‌های مسافرتی خوب دارای موضوعی مشخص و محور منحصری هستند و اگر بتوانید موضوعات اصلی مقالات خود را قبل از نوشتن آن‌ها مشخص کنید ، نوشتار شما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. در ابتدا تصمیم بگیرید که چه نکته اصلی درمورد مکان یا فعالیتی که می‌خواهید منتقل کنید، در نظر دارید. این “تصویر بزرگ” است و سپس برداشت‌ها و حقایق خود را در اطراف آن به کار می‌برید. شناسایی اولیه تصویر نیز به شما کمک می‌کند تا قطعات نوشته‌ی خود را به شکل معقولی بسازید و به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که چه اطلاعاتی را باید دربرداشته باشد ؟
به داستان خود یک دیدگاه تازه بدهید.
در صورت امکان ، برخی از موضوعات غیرعادی را پوشش دهید. در نوشتن خلاق باشید. برای بهتر و قوی‌تر شدن از اصلی‌ترین و قدرتمندترین استعاره‌ها و تشبیهات تلاش بهره ببرید. برای متمایز شدن ، داستان شما باید دارای بیان، سبک و دیدگاه شخصی خودتان باشد. به یاد داشته باشید که اکثر جاهایی که درباره آن‌ها می‌نویسید، قبلاً درمورد آن‌ها نوشته‌شده است. چالش شما باید این باشد که چیزی جدید و خاص برای گفتن پیدا کنید.
این مقاله چکیده‌ای از رازهای نوشتن سفر آزاد است. نسخه کامل‌تری به‌عنوان یک کتاب الکترونیکی منتشرشده است که با مقاله بالا گسترش می‌یابد و با عنوان “تبدیل به نویسنده سفر انتشاراتی شوید” در نسخه Kindle در Amazon.com موجود است.
مارتین لی نویسنده و عکاس سفر در لندن است.