مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی

رشد ۵۰ درصدی ساخت مدارس در خراسان رضوی

مشهد- آسنا_ با وجود افزایش 50 درصدی ساخت مدارس در خراسان رضوی، سرانه فضای آموزشی در این استان همچنان پایین‌تر از میانگین کشوری است و نیاز به احداث مدارس جدید همچنان احساس می‌شود.

به گزارش آسنا، سید امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در یک نشست خبری اعلام کرد که هزاران دانش‌آموز در این استان از تحصیل بازمانده‌اند. وی تعداد دقیق این دانش‌آموزان را پنج هزار نفر اعلام کرد و گفت که بخشی از این آمار مربوط به بازماندگان سال گذشته است که به صورت تکراری در آمار لحاظ شده‌اند.

شوشتری در ادامه به وضعیت دانش‌آموزان اتباع خارجی در استان اشاره کرد و گفت که ۷۰ هزار نفر از دانش‌آموزان استان اتباع خارجی هستند. سه هزار نفر از این دانش‌آموزان نیز در مدارس خودگردان که زیر نظر اداره کل آموزش و پرورش استان نیستند، تحصیل می‌کنند. بیشترین تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجی را دانش‌آموزان افغان تشکیل می‌دهند و اتباع عراقی و سوری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین از جذب ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در استان برای سال تحصیلی آینده خبر داد. وی با اشاره به استفاده از معلمان قراردادی، تعداد کل معلمان جدید را ۱۲ هزار و ۶۸۹ نفر اعلام کرد و گفت که با این اقدام کمبود معلم در سال تحصیلی آینده برطرف خواهد شد.

شوشتری در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان نیز گفت که کلیه اعتراضات در این زمینه رسیدگی شده و احکام لازم برای معلمان استان صادر شده است. وی همچنین از پرداخت معوقات کلیه معلمان تا پایان اسفند ماه سال گذشته خبر داد.

جاسم حسین‌پور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی نیز در این نشست خبری از تحویل ۳۰۱ پروژه آموزشی با تعداد هزار و ۵۰۰ کلاس درس در سال گذشته خبر داد. وی این رقم را معادل ۵۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ دانست.

حسین‌پور همچنین از تحویل پنج استخر دانش‌آموزی در سال گذشته و تامین اعتبار برای ساخت چهار استخر دیگر خبر داد. وی پیش‌بینی احداث پنج هزار کلاس درس از محل مولدسازی را از مهمترین اقدامات انجام شده در استان اعلام کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی در ادامه به ساخت ۱۰۵ کلاس درس توسط بنیاد علوی، ۱۷۷ کلاس درس توسط بنیاد برکت، ۴۰ کلاس درس توسط کمیساریای عالی، ۷۰ کلاس درس توسط سازمان مسئولیت‌های اجتماعی و ۵۰۰ کلاس درس توسط خیرین در استان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲ دهم مترمربع است، این رقم را در خراسان رضوی ۴.۳ دهم مترمربع اعلام کرد و گفت: خراسان رضوی جزو استان‌های پرجمعیت دانش‌آموزی کشور است و هر چه جمعیت دانش‌آموزی بیشتر باشد، سرانه فضای آموزشی نیز کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی در پایان از هزینه سه هزار میلیارد ریالی این اداره کل برای تجهیز هنرستان‌ها و نمازخانه‌های مدارس استان در سال گذشته خبر داد.