رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نمک‌های دریایی آبی و صورتی مورد تائید نیست

مشهد-آسنا- رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: پیروی پویش اجرا شده غربالگری فشار خون و دیابت که مبتلایان به این بیماری‌ها شناسایی شدند پویش ملی سلامت با موضوع اطلاع‌رسانی تغذیه سالم جهت جلوگیری از مشکلات و عوارض این بیماری‌ها جلوگیری شود.

به گزارش آسنا، دکتر زهرا اباصلتی، رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: پیروی پویش اجرا شده غربالگری فشار خون و دیابت که مبتلایان به این بیماری‌ها شناسایی شدند پویش ملی سلامت با موضوع اطلاع‌رسانی تغذیه سالم جهت جلوگیری از مشکلات و عوارض این بیماری‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: یکی از عمده مشکلات جامعه در گذشته کمبود ید بود که در سال‌های اخیر برطرف شد، اما متاسفانه به تازگی مشکلات دیگری از جمله کمبود مصرف ید ایجاد شده که مشکلات مختلفی به همراه دارد و از هر ۲۰۰ نوزاد متولد شده یک مورد کم کاری تیروئید بوده که علل آن عدم مصرف نمک یددار به میزان مناسب در دوران بارداری بوده است.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که نمک باید به اندازه مصرف شود و کم و زیاد آن مضر بوده و عوارضی همچون فشار خون، سرطان و مشکلات کلیوی، بینایی و غیره را به همراه داشته است، تاکید کرد: عدم مصرف غیراستاندارد و غیرقابل تائید از بروز بسیاری از مشکلات همچون انواع سرطان‌ها، مرده‌زایی، بچه با کری، کوری، لالی و دیگر مشکلات جلوگیری می‌کند؛ همچنین باید اشاره که کنیم نمک‌های دریایی آبی و صورتی هم که در بازار دیده می‌شود به هیچ عنوان مورد تائید نیست و مصرف این نوع از نمک‌ها زمینه ابتلا به بیماری‌هایی که اسامی آنها ذکر شد را به‌وجود می‌آورد.

دکتر اباصلتی اضافه کرد: همچنین در موضوع لبنیات هم بر مصرف روزانه ۲۵۰ گرم تاکید داریم، عددی که اکنون ۱۶۴ گرم بوده و ۸۶ گرم با ایده‌آل فاصله دارد و باید روزانه ۲ تا ۳ لیوان مصرف شود.

وی تصریح کرد: در کشور ما ۳.۵ میلیون نفر مبتلا به پوکی استخوان هستند و از هر ۳ زن بالای ۵۰ سال یک نفر و از هر ۵ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر مبتلا به پوکی استخوان هستند و عمده آنها مصرف پایین لبنیات‌ها را داشتند.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مصرف لبنیات در پیشگیری از سرطان‌های روده بزرگ و تخمدان موثر بوده و در تنظیم فشار خون و نیز پیشگیری از دیابت نوع ۲ و پره دیابت هم موثر است.

دکتر اباصلتی با اشاره به اینکه مصرف لبنیات در داشتن وزن نرمال موثر بوده و ما در میانسالان ۶۵.۵ درصد اضافه وزن و چاقی داریم که عدد آن بالا است، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد جمعیت استان مصرف کافی و به اندازه لبنیات را ندارند و ما تاکید بر استفاده روزانه شیر ساده و لبنیات کم چرب و کم نمک داریم و اینکه در مصرف دوغ هم دوغ‌های گازدار مورد استفاده قرار نگیرد.

دکتر اباصلتی افزود: همچنین در بحث لبنیات توصیه بر نوع صنعتی آن را به جای نوع سنتی آن داریم، زیرا به پاستوریزه بودن محصول تولیدی اطمینان کامل وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه هرنوع ماده لبنی باید قبل از مصرف مورد تائید قرار بگیرد، گفت: مصرف شیرهای خام شتر و بز را که اعلام می‌شود خاصیت دارویی دارد توصیه نمی‌کنیم، زیرا نظارتی از سوی بهداشت در این خصوص نیست و توصیه مصرف شیر گاو پاستوریزه شده است.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: برنامه‌های هفته اول با موضوع نمک و با شعار نمک کم و تصفیه شده یددار انتخاب همه و برنامه‌های هفته دوم با موضوع لبنیات و با شعار از کودکی تا پیری با لبنیات دوست داشتنی اجرا می‌شود، ضمن اینکه مطالب و اطلاعات مورد نیاز مردم در خصوص تغذیه سالم در جامعه هم در سایت دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نشانی https://nutr.behdasht.gov.ir موجود است.