مقاله ویژه

ژنو شهری لوکس و گران

ژنو ژنو شهری لوکس و گران در سوئیس که سفر به آن به هیچ وجه برای افرادی که می خواهند ارزان سفر کنند مقصد مناسبی نیست. شهری مملو از جاذبه های رنگارنگ، دریاچه های کم نظیر، ارتفاعات نفس گیر که یک مقصد تفریحی عالی به شمار می رود این شهر دومین شهر پر جمعیت کشور […]

ژنو

ژنو شهری لوکس و گران در سوئیس که سفر به آن به هیچ وجه برای افرادی که می خواهند ارزان سفر کنند مقصد مناسبی نیست. شهری مملو از جاذبه های رنگارنگ، دریاچه های کم نظیر، ارتفاعات نفس گیر که یک مقصد تفریحی عالی به شمار می رود

این شهر دومین شهر پر جمعیت کشور سوییس و مرکز استانی به همین نام است که در حاشیه ی دریاچه ژنو قرار گرفته است. این شهر در سال های گذشته به عنوان یکی از بهترین و با کیفیت ترین شهرهای جهان برای زندگی معرفی شده است.

ژنو میزبان بیشترین تعداد نهادهای بین‌المللی در جهان می‌باشد. در این شهر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و اروپایی زیادی قرار دارد. از مهم‌ترین سازمانهای بین‌المللی در این شهر، مقر اروپایی سازمان ملل متحد می‌باشد.همچنین دومین قطب اقتصادی کشور سوئیس و نهمین مرکز اقتصاد رقابتی جهان و سومین در اروپا بعد از لندن و زوریخ است.

مردم و دین

بر طبق آمار ثبت شده در سال ۲۰۰۰ ۷۲/۳٪ فرانسوی و ۴/۴٪ انگلیسی و ۴/۲٪ اسپانیایی و۴/۱ ٪ ایتالیایی و۴٪ از مردم ژنو به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. دین این شهر از نظر تاریخی مسیحی پروتستان بوده اما به دلیل مهاجرت‌هایی که از فرانسه و دیگر کشورها به ژنو انجام شده جمعیت کاتولیک‌ها دوبرابر شده به طوری که ۳۷/۴٪از مردم شهر کاتولیک و حدود ۵٪از مردم نیز مسلمان هستند اما با این حال اکثریت مردم را پروتستان‌ها تشکیل می‌دهند.

اقتصاد

ژنو دومین قطب اقتصادی سوئیس می‌باشد و اقتصاد آن یک اقتصاد خدماتی است و بانکداری خصوصی از ارکان آن محسوب می‌شود. در سال ۲۰۰۹ به عنوان چهارمین شهر گران جهان شناخته شد اما اخیراً به عنوان هشتمین شهر گران جهان شناخته می‌شود. شرکت‌های بزرگ بسیاری نظیر کاترپیلار-اچ پی-ویتول و… در این شهر دفتر دارند و نمایشگاه اتومبیل ژنو از مهم‌ترین نمایشگاه‌ها در جهان است. در سال ۲۰۱۱ رقم بیکاری در این شهر حدود۶/۳٪بوده‌است. بیش از ۲۲۰۰۰نفر (مارچ۲۰۱۲) در مقر نهادهای بین‌المللی کار می‌کنند.

هزینه ی خورد و خوراک در ژنو

برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت باید هزینه ۲۲.۵۰ فرانک سوییس را بپردازید.

برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوران متوسط باید ۹۵ فرانک سوییس پرداخت کنید

قیمت منوهای مک دونالد در ژنو به نسبت ارزان تر است و مبلغ ۱۳ فرانک سوییس می باشد.

برای تهیه آب معدنی ۳.۵ فرانک سوییس و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن ۴.۱۰ فرانک سوییس بپردازید.

حمل و نقل

حمل و نقل ژنو از سیستم پیشرفته‌ای برخوردار است. سیستم ریلی این شهر توسط خود کشور سوئیس و فرانسه پشتیبانی می‌شود بنابراین از قطار پیشرفته TGV نیز بهره می‌برد و به شهرهای پاریس و مارسی نیز ارتباط دارد. حمل و نقل عمومی توسط اتوبوس، تاکسی و تراموا تأمین می‌شود.

هزینه حمل و نقل در ژنو

هزینه بلیط تک سفره ۳ فرانک سوییس

هزینه بلیط ماهانه حمل و نقل ۷۰ فرانک سوییس

هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید ۶.۵۰ فرانک سوییس و به ازای هر یک کیلومتر ۲.۵۰ فرانک سوییس به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند ۶۰ فرانک سوییس باید پرداخت نمایید.

هزینه یک لیتر بنزین در این شهر ۱.۶۶ فرانک سوییس

کارت گردشگری ژنو  Geneva Pass

ااین کارت انواع مختلفی از یک تا سه روزه دارد و با کمک آن می‌توانید از  وسایل حمل و نقل عمومی به رایگان استفاده کنید و از بسیاری از موزه‌ها رایگان بازدید کنید. اگر این کارت را آنلاین خریداری کنید، ۱۰ درصد تخفیف می‌گیرید. کارت‌های یک روزه ۲۶ فرانک، دو روزه ۳۷ فرانک و سه روزه ۴۵ فرانک است.

وضعیت آب‌ و‌ هوا

آب و هوای ژنو معتدل اقیانوسی است. زمستان‌های ژنو سرد و همراه با یخبندان است که البته در طول روز آب می‌شود. تابستان‌های ژنو گرم و مطبوع است. بارندگی در این شهر قابل توجه است و معمولا در تمام طول سال توزیع می‌شود اما فصل پاییز از سایر فصل‌های سال مرطوب‌تر است. ژنو در موقعیت جغرافیایی’۱۲°۴۶ شمالی و’۰۹°۶ شرقی و در جنوب غربی انتهای دریاچه ژنو قرار دارد و دارای مساحت ۱۵٫۹۳کیلومتر مربع است. این شهر توسط دو رشته کوه آلپ و ژورا محاصره شده‌است. آب و هوای ژنو به دلیل همجواری با دریاچه معتدل و قاره‌ای مرطوب است همچنین تحت تأثیر آب و هوای اقیانوسی نیز قرار دارد.

بهترین زمان برای سفر به ژنو در ماه‌های تابستانی از ژوئن تا آگوست است زمانی که هوا ملایم و همراه با وزش نسیم است. تابستان‌های سوئیس معمولا آفتابی است گاهی همراه با بارش باران. البته این فصل، شلوغ‌ترین فصل ژنو است و بهترین زمان برای استفاده از تورهای کروز در دریاچه‌ی ژنو خواهد بود.

تاریخچه ژنو

ژنو ۱۲۱ سال قبل از میلاد مسیح به عنوان عضوی از رم شناخته شد و در سال ۱۷۹۸، تحت سلطه ی کشور فرانسه درآمد. این شهر تاریخ پر فراز نشیبی داشت اما بالاخره در سال ۱۸۱۵، به کنفدراسیون سوییس پیوست و جزیی از این کشور شد.

موزه هنر و تاریخ

این موزه یکی از موزه های بزرگ سوییس است که در آن مجموعه ای از آثار هنری و یافته های باستان شناسی نگهداری می شود که قدمت بعضی از آنها به عصر اهن و دوران پارینه سنگی می رسد.

شهر قدیم ژنو (VIEILLE VILLE)(OLD NICE)

Vieille Ville که پر از ساختمان های قدیمی‌ و زیباست ، مرکز تاریخی شهر ژنو می‌باشد و خیابان ها و میدان­های آن برای عکاسی فوق العاده است.قدم زدن در میان ساختمان­های قدیمی‌ و زیبا ، نوشیدن قهوه در کافه­ های زیبای اطراف و بازدید از موزه­ ها و گالری ­های منحصر به فرد ، کلیسای St Peter و میدان Bourg-de-Four که در این محدوده اند ، تجربه ای بی نظیر برایتان ثبت خواهد کرد.

دریاچه ژنو (LAKE GENEVA)

این دریاچه از سمت فرانسه لاک لمان و از سمت سوئیس به نام دریاچه ژنو شناخته می شه. از هر دو طرف این دریاچه مناظر دوست داشتنی و زیبایی دارد. در پشت آن کوه های پوشیده از برف و در جلوی آن تاکستان های زیبایی قرار گرفته و تاکستان معروف لاوکس که در سایت جهانی یونسکو ثبت شده است. دریاچه ی ژنو یکی از زیباترین جذابیت های تفریحی و طبیعت این شهر است و محبوبیت خاصی بین اهالی شهر و گردشگران تور مسافرتی دارد.

asansafar geneve daryache ژنو شهری لوکس و گران

اقامت در شهر ژنو

برای اقامت در هتل های ژنو باید بدانید که هزینه ها به طور کلی در این کشور بالاست و به مراتب خدماتی هم که ارائه می شود در سطح بالایی قرار دارد.به غیر از هتل، اقامتگاه های متنوعی هم در این شهر وجود دارد که بتوانید با اقامت در آنها از لحاظ اقتصادی برایتان مقرون به صرفه باشد، اما دیگر نیازهای شما نظیر امکانات مناسب و امنیت نیز نمی تواند در این مدل اقامتگاه ها مانند هتل محیا باشد.