مقاله ویژه

نون خ فرصتی برای توسعه گردشگری غرب کشور

تماشا کردن فیلم در اوقات فراغت، یکی از سرگرمی‌های لذت‌بخش برای اکثر آدم‌ها به شمار می‌آید که علاوه بر پرکردن وقت، می‌تواند تجربیات و اطلاعات بسیاری را به تماشاگران منتقل کند. همچنین می‌تواند یکی از منابع انگیزشی باشد که افراد را ترغیب به انجام کاری کند. در این میان فیلم‌های بسیاری در رابطه با گردشگری […]

تماشا کردن فیلم در اوقات فراغت، یکی از سرگرمی‌های لذت‌بخش برای اکثر آدم‌ها به شمار می‌آید که علاوه بر پرکردن وقت، می‌تواند تجربیات و اطلاعات بسیاری را به تماشاگران منتقل کند. همچنین می‌تواند یکی از منابع انگیزشی باشد که افراد را ترغیب به انجام کاری کند.

در این میان فیلم‌های بسیاری در رابطه با گردشگری و سفر، تولید شده که به نشان‌دادن و معرفی مناظر زیبای طبیعی می‌پردازند و ممکن است باعث ترغیب حس ماجراجویی و میل به سفر کردن در افراد شوند

‎یکی از گونه‌های گردشگری و یکی از بهترین

‎شیوه‌های تبلیغ سفر “گردشگری فیلم ” است؛ با ساخت فیلمی در لوکیشن‌های خاص بسیاری از طرف‌داران آن اثر ترغیب شده تا از این محل بازدید داشته باشند

سال‌ها قبل فیلم “خیلی دور – خیلی نزدیک“ ساخته رضا میرکریمی به‌نوعی تبلیغ سفر به کویر محسوب گردید و همان فیلم باعث شد که بیابان لوت (کویر شهداد) بر سرزبان‌ها بیفتد و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و حتی تورهای کویر در کشور رونق یابد.

و حالا سریال نون خ مناطق غربی کشور را نشانه گرفته است. نشانه‌ای که می‌تواند علی‌رغم مشکلات و تنگناهای معیشتی و اقتصادی موجود در منطقه، ظرفیت بسیار خوبی را در ابعاد مختلف اقتصادی، به وجود آورد و سختی‌ها را برای مردم منطقه کاهش دهد.

پرواضح است که غرب ایران از نظر جاذبه‌های طبیعی و انسان‌ساخت یکی از بی‌نظیرترین مناطق این پهنه خاکی است. علاوه بر این فرهنگ مردم این مناطق به‌خصوص کردهای کشورمان، فرهنگی بسیار غنی دارند که هر ایرانی لازم است تا آن را بشناسد

.

‎با این حال نباید فراموش کرد که وجود زیرساخت و تأسیسات گردشگری اگرچه لازمه توسعه این صنعت است؛ اما کافی نیست.

‎مهم‌ترین و دشوارترین بخش برای توسعه گردشگری یک مقصد تبلیغات و بازاریابی آن است که باید به سبک و سیاق خاص خود انجام شود.

 

‎یکی از راه‌های بازاریابی گردشگری، توجه به مقوله “گردشگری فیلم” است. در این‌گونه از گردشگری، در واقع یک فیلم سینمایی یا سریال باعث می‌شود که مردم ترغیب شوند و از لوکیشن‌های آن و یا منطقه‌ای که این فیلم در آن ساخته شده، بازدید کنند.

 

اخباری که در برخی سایت‌های خبری از تبدیل‌شدن خانه معروف سریال نون خ به اقامتگاه بوم‌گردی دارد و از دیگر سو توجه توأمان به روستای محل فیلم‌برداری نشانه موفقیت این سریال در جلب‌توجه گردشگران است.

 

‎موفق‌ترین این نمونه از گردشگری فیلم در بین کشورهای مختلف را شاید بتوان به “نیوزیلند” اشاره کرد، اغلب مسافران این کشور برای بازدید از لوکیشن‌های فیلم “ارباب حلقه‌ها” به آن کشور سفر می‌کنند. همچنین نمونه‌های موفق دیگری نیز همچون کشور ایسلند وجود دارد که با استفاده از ظرفیت سریال “بازی تاج‌وتخت”

گردشگران زیادی را توانسته تا به خود جذب کند.

‎با توجه به سیاست‌های توزیع گردشگری داخلی که چند سالی است در کشور شکل گرفته، کردستان و کرمانشاه می‌توانند به یکی از مقاصد مهم سفر تبدیل شوند.

‎بار زیاد گردشگری کشور معمولاً بعد از مشهد و شهرهای شمالی، به دوش استان‌هایی چون یزد، اصفهان و فارس است و همین موضوع باعث شده تا این مناطق در زمان تعطیلات یا پیک سفر با حجم گردشگر فراتر از ظرفیت خود روبرو باشند. از سوی دیگر، اصلی‌ترین علت سفر مردم به این مناطق آشنا نبودن با جاذبه‌های دیگر نقاط کشور است.

‎اکنون راه برای تبدیل غرب کشور به عنوان یک منطقه گردشگری بسیار فراهم است. پخش سریال “نون خ” در نوروز امسال و یکی دو سال گذشته گواه این مدعاست. این سریال با نشان‌دادن فرهنگ “کُرد” در کنار جاذبه‌های طبیعی و اکوتوریسم، ادای دینی به مردم کردنشین داشت و خدمت بزرگی به مردم این منطقه نموده است.

‎”نون خ نمونه بارز موفق “گردشگری فیلم – سریال در ایران به شمار می‌رود که برای مدتی توانسته بر سرزبان‌ها بیفتد و بینندگان زیادی را به‌سوی خود جلب نماید. براین‌اساس می‌توان گفت که این سریال باعث شده تا مردم کشورمان حساسیت بیشتری به مناطق کردنشین پیدا کنند و احتمالاً بسیاری از مخاطبان این سریال پس از پایان بیماری کرونا سفر به غرب کشور را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند.

‎بدین ترتیب لازم است در کنار این تبلیغات فراگیر و موفق، مدیریت جامعه مقصد نیز با در نظر داشت اقبال مردم نسبت به زیبایی‌های منطقه غرب، هرچه سریع‌تر برای تأمین و توسعه زیرساخت‌های گردشگری این مناطق دست‌به‌کار شوند و فرصت مغتنم را برای نشان‌دادن چهره زیبای کرمانشاه و کردستان و مناطق اطراف به نتیجه ملموس رسانند.

فرید جواهرزاده

دکترای اقتصاد گردشگری و

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران