منطقه گردشگری کهمان

منطقه گردشگری کهمان، منطقه‌ای بکر در شهرستان ” سلسله ” در استان لرستان واقع شده و با خرم آباد (مرکز استان) ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. این جاذبه طبیعی بکر در محدوده‌ی شمال شرقی شهرستان سلسله واقع شده و یکی از معروف‌ترین جاذبه های ژئوتوریسم در منطقه است و این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ […]

191961324612787876115188451573971289 منطقه گردشگری کهمان
منطقه گردشگری کهمان، منطقه‌ای بکر در شهرستان ” سلسله ” در استان لرستان واقع شده و با خرم آباد (مرکز استان) ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. این جاذبه طبیعی بکر در محدوده‌ی شمال شرقی شهرستان سلسله واقع شده و یکی از معروف‌ترین جاذبه های ژئوتوریسم در منطقه است و این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۷۵۵ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این منطقه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان بر می‌گردد و واژه کهمان احتمالاً از ترکیب دو واژه ( لکی و فارسی پهلوی) ” کی ” به معنای پادشاه و” مان ” به معنای آمدن که در کل به معنای جایی است که پادشاهان به آنجا می‌آیند، که تفرجگاه آنان به شمار می‌رفته است.

139404130948048965618994 منطقه گردشگری کهمان

در دل این منطقه رودخانه  دایمی به همین نام وجود دارد که یکی از رودهای غربی ایران می‌باشد و جزیی از حوضه آبریز رود کرخه است که سرچشمه این رود از بلندی‌های برف‌گیر رشته کوه زاگرس (گَرین) واقع در شمال استان لرستان جاری می‌شود که بیشتر سال مملو از برف هستند ، حتی در ماه های گرم سال برف در ارتفاعات وجود دارد که می‌توان از مشهورترین چشمه های آن چشمه تخت شاه، چشمه سراب خاص و، چشمه سرده، آبشار آب تاف و تعداد بی‌شمار چشمه‌های اطراف هستند که در درون دره کهمان به هم می پیوند و رودخانه کهمان را تشکیل می‌دهد این رودخانه زیستگاه ماهی قزل آلای رنگین کمان نیز می‌باشد و به برکت آب فراوان سدهای پرورش ماهی در طول این رودخانه احداث شده است. در این منطقه بهترین مکان برای زندگی حیوانات و هم چنین گونه ای از پرندگان شده است. از جانوران این منطقه می‌توان به پلنگ، خرس، کفتار، گرگ، روباه، شغال، گورکن، سنجاب، موش ‌خرما، کل، بز، قوچ، میش، گراز، کبک کوهی، کبک دری، تیهو، گنجشک، کلاغ، قرقاول، بلدرچین و دیگر انواع خزندگان، پرندگان و بندپایان اشاره کرد.

پوشش گیاهی در کنار این رودخانه درختانی از قبیل : درختان کهن‌سال گردو ، زبان گنجشک، سیب ، گلابی کوهی، صنوبر، سپیدار، آلو کوهی ، به ، زالزالک ، تمشک، پسته وحشی ، بلوط و درختچه های گَوَن به صورت خودرو وجود دارد.  قطر بعضی از درختان گردوی این دره به چندین متر می‌رسد. علاوه بر درختان سر به فلک کشیده و کهن‌سال، طبیعت زیبا، یخچال‌های دائمی، غارهای متعدد، گیاهان دارویی کمیاب و آب و هوای بسیار دلپذیر آن از جمله ویژگی‌های طبیعی این منطقه است. اوج زیبایی این رودخانه و محیط اطراف آن در بهار و تابستان  می‌باشد که در ایام تابستان خنک‌ترین منطقه آب و هوایی استان است.