زیست‌کره‌ فرهنگی، فرصت‌ها و چالش‌ها

زیست‌کره‌ فرهنگی، فرصت‌ها و چالش‌ها به گزارش آسان سفر نیوز افشین تحفه‌گر خبر داد: سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان، با اعلام آغاز برگزاری سلسله‌نشست‌های اندیشه‌ورزی در این دبیرخانه گفت:یکی از مهم‌ترین ابعاد مفهوم «جامعه» پویایی و حرکت در مسیر پیشرفت است. مسیری که دگرگونی‌های آن گاه پیش‌یینی‌ناپذیرند و مدیریت این دگرگونی‌ها دشوار. آن‌چه بیش […]

زیست‌کره‌ فرهنگی، فرصت‌ها و چالش‌ها
به گزارش آسان سفر نیوز افشین تحفه‌گر خبر داد:
سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان، با اعلام آغاز برگزاری سلسله‌نشست‌های اندیشه‌ورزی در این دبیرخانه گفت:یکی از مهم‌ترین ابعاد مفهوم «جامعه» پویایی و حرکت در مسیر پیشرفت است. مسیری که دگرگونی‌های آن گاه پیش‌یینی‌ناپذیرند و مدیریت این دگرگونی‌ها دشوار. آن‌چه بیش از هر شاخص دیگری در جامعه، دچار این دگرگونی‌هاست، نفس فرهنگ است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب (مدظله) به مثابه هوایی که جامعه آن را نفس می‌کشد، ناگزیر و ناگریز است. نقطه زایش این تحولات در روزگار پیش‌رو، از مسائلی همچون گوناگونی فرهنگی، تنوع قومی،هم‌تباری مرزی، اشتراکات قومی و عوامل تاریخی، ساختاری و جغرافیایی گذر کرده و بیش از آن‌که ناشی از رویدادها و روندهای سیاسی و مناسبات اجتماعی میان‌فرهنگی باشد؛ دستخوش حضور پدیده‌های نوظهور است.
افشین تحفه‌گر سپس به تأثیر دوسویه‌ی فرهنگ عمومی و این پدیده‌ها پرداخت و تشریح کرد: شتاب دگردیسی‌ فرهنگ عمومی که به بیان رهبری، همه‌چیز مترتب بر آن است و حتی اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل آن به‌شمار می‌آیند؛ نهادهای حاکمیتی را در بسیاری از کشورهای جهان متوجه و گاه غافلگیر کرده است. تا آنجا که چالش‌های نوپدید که حرکت خطی جوامع را از مدار خارج نموده؛ به یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های تصمیم‌سازی جوامع تبدیل شده است. بدیهی است اگر مدیریت این چالش‌ها به شیوه‌ی صحیح جریان نپذیرد به تهدید بدل شده و اگر به‌موقع و اصولی مدیریت شوند، فرصت‌آفرین خواهند بود.
سرپرست دبیرخانه استانی شورای فرهنگ عمومی در ادامه با خاطرنشان کردن اهمیت فرهنگ در پیشینه‌ی باشکوه ملی و تمدن نوین اسلامی، افزود: زیست‌کره‌ی فرهنگی به‌معنای پهنه‌ای از حیات که ورای مرزهای جغرافیایی است؛ امروز نیازمند حفظ و حراست از تهدیدهای ویرانگر و بهره‌مندی از فرصت‌های احیاء و بقاء است. به این منظور، در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، چهارشنبه هر هفته سلسله‌نشست‌هایی در زمینه کلان‌مسائل فرهنگی و از جمله آمادگی در حوزه‌ی پدیده‌های نوظهور و آثار فرهنگی آن برگزار می‌شود.
تحفه‌گر در پایان، ضمن اشاره به برگزاری اولین نشست ذیل این ابتکار با موضوع «متاورس»، از تمامی نخبگان و اندیشمندان در این حوزه، برای شرکت در این سلسله‌نشست‌ دعوت نمود.