مقاله ویژه

ارومیه شهر عاری از تبعیض نژادی

ارومیه شهر عاری از تبعیض نژادی ارومیه یا ارومیه ، سابقاً رضیه یا ریاضیه نیز نوشته می شد، درست در غرب دریاچه ارومیه در یک دشت حاصلخیز بزرگ قرار دارد که غلات، میوه‌ها و سایر محصولات زراعی غالب این شهر است. ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است که اطراف آن را چندین کوه احاطه کرده است و از شرق به دریاچه ارومیه ، از غرب […]

ارومیه شهر عاری از تبعیض نژادی

ارومیه یا ارومیه ، سابقاً رضیه یا ریاضیه نیز نوشته می شد، درست در غرب دریاچه ارومیه در یک دشت حاصلخیز بزرگ قرار دارد که غلات، میوه‌ها و سایر محصولات زراعی غالب این شهر است.

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است که اطراف آن را چندین کوه احاطه کرده است و از شرق به دریاچه ارومیه ، از غرب با ترکیه همسایه است. ارومیه دارای آب و هوای نیمه خشک است و هوای آن در تابستان گرم و در زمستان به شدت سرد می شود.

نام ارومیه از واژه‌های آشوری «اور» به معنای «شهر» و «میا» به معنای «آب» تشکیل شده است که به آن لقب «شهر آب» داده است. در دوران پهلوی (۱۹۲۵-۱۹۷۹)، رضا شاه (۱۸۷۸-۱۹۴۴) نام شهر را به رضائیه تغییر داد، اما پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ ایران، نام آن به ارومیه تغییر یافت.

کاوش‌های باستان‌شناسی تپه حسنلو در جنوب غربی دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که این منطقه از هزاره ششم قبل از میلاد تا قرن سوم پس از میلاد به طور مداوم مسکونی بوده است. با این حال، اعتقاد بر این است که ارومیه به عنوان یک شهر قدمتی ۳ تا ۴۰۰۰ ساله دارد.

تنوع فرهنگی به ارومیه حال و هوای خاصی بخشیده است.  مردم ارومیه به سه زبان آذری، کردی و فارسی صحبت می کنند. علاوه بر این تنوع زبان، ارمنی ها و یهودیان نیز زبان خود را برای صحبت کردن دارند. یکی از ویژگی‌های ارومیه این است که چندین هزار سال است که ادیان و قومیت‌های مختلف با فرهنگ‌های متنوع به ارومیه کوچ کرده‌اند و همه در کنار یکدیگر به خوبی و خوشی زندگی کرده‌اند و نژاد پرستی در این شهر یک واژه بی معناست.

ارومیه اولین شهری بود که دارای بیمارستان مدرن، مرکز آموزش پزشکی (نخستین مرکز آموزش پزشکی در ایران توسط آمریکایی ها در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در ارومیه تأسیس شد) و مدرسه مدرنی بود. همچنین ارومیه اولین شبکه تلویزیونی محلی را داشت.

همانطور که بیان شد نام شهر ارومیه با نام دریاچه معروف آن گره خورده است و همچنین یکی از زیباترین و شاخص ترین شهرهای آبی ایران است. دریاچه ارومیه ویژگی ها و اهمیت خاصی دارد . با وجود اینکه بخش زیادی از دریاچه خشک شده و مشکلات زیست محیطی زیادی وجود دارد، بزرگترین دریاچه آب شور ایران همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است.

پس از اسلام، ارومیه دومین شهر مهم آذربایجان بعد از مراغه بود. از قرن پانزدهم پس از میلاد که ترکان عثمانی جایگزین امپراتوری روم شرقی شدند، این شهر مدت‌ها منطقه منازعه بین امپراتوری‌های عثمانی و ایران بود و از سال ۱۹۱۱ تا انقلاب روسیه (۱۹۱۷) توسط روسیه اشغال ‌شد . مسیحیان آشوری و ارمنی در سال ۱۹۰۰ تقریباً نیمی از جمعیت را تشکیل می دادند، اما در سال ۱۹۱۸ بسیاری از آنها پس از عقب نشینی روس ها از منطقه فرار کردند و بیشتر آنها قتل عام شدند اما برخی از بازماندگان بعداً توسط دولت ایران به کشور بازگردانده شدند.

گردشگری تاریخی و طبیعی و عادت غذایی ارومیا

بازار ارومیه اهمیت فوق العاده ای پیدا کرد و اعتبار زیادی در بین سایر بازرگانان به دست آورد. این بازار ارومیه بازمانده ای از دوره صفویه است که هنوز سبک معماری آن زمان را حفظ کرده است.

ارومیه نه تنها تبدیل به یک مرکز تجاری شد، بلکه به تسلط بر صنایع دستی دست زد که در حال حاضر نیز وجود دارد و هنوز هم در بازار سنتی آن قابل خریداری است. یکی از صنایع دستی منحصر به فرد ارومیه هنر منبت کاری است. این شهر برای تسلط بر چنین هنری شهرت پیدا کرده است.

چوب مورد استفاده برای صنایع دستی از درختانی مانند گردو، صنوبر، سرو و سنجد است. وسایل تزئینی زیبا مانند جعبه لوازم آرایشی، دستبند و گردنبند، مجسمه های مختلف حیوانات، ابزار شطرنج، تخته نرد با ظرافت از آنها ساخته شده است.

یکی از غذاهای پرطرفدار آذربایجان غربی خورش ارومیه نام دارد. این خورش معمولاً از ترکیب لوبیا، گوشت، بادمجان، سیب زمینی، کدو و گوجه فرنگی تهیه می شود.

آش دوغ یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار است (آش چیزی شبیه سوپ است، اما آش است! «الف» در «آدری» و «ش» در «ش»! در وبلاگ درباره غذاهای محلی ایران به این غذای خاص بازمی‌گردیم. کلمه جادویی.) که با سبک خاص هر منطقه پخته می شود. آش دوغ آذربایجانی شامل هویج، دوغ (ماست)، نخود، تره فرنگی، جعفری، شوید و سیر تازه است.

ارومیه غذاهای خیابانی معروفی دارد. یه جور کباب بدون گوشت! یرالما سیب زمینی آب پز، تخم مرغ آب پز و سبزیجات محلی دارد.

معروفترین سوغات آذربایجان غربی «نقل  و حلوای ارومیه» است. نوگل بر اساس آجیل به کار رفته در آنها و همچنین طعم دهنده پوسته بیرونی انواع مختلفی دارد.

موزه ارومیه از دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی تشکیل شده است. بدیهی است که در بخش باستان شناسی دوره های مختلفی از تپه های باستانی تا به امروز یافت می شود.

این موزه همچنین لباس های محلی طلا دوزی، مخمل دوزی، دست نوشته ها، آثار ظریف مینیاتوری و غیره را به نمایش می گذارد.

مسجد جامع ارومیه یکی از مهم ترین آثار تمدن اسلامی است که در کنار سلسله صفویه پابرجاست که در مجاورت بازار ارومیه قرار دارد. متعلق به قرن هفتم هجری قمری است. محراب این مسجد یکی از زیباترین آثار معماری است.

همانطور که قبلا اشاره کردیم ارومیه پیروان بسیاری از مذاهب مختلف دارد. آنها همچنین ساختمان های مذهبی خود مانند کلیساها برای فرقه های مختلف مسیحیت و کنیسه برای یهودیان دارند.

از مهم ترین کلیساهای ارومیه می توان به کلیسای مریوخنه ،کلیسای مریم مقدس یا ننه مریم اشاره کرد.(کلیسای ننه مریم یا کلیسای شرق آشور که در سال ۳۲ پس از میلاد ساخته شده است و هجدهم. کلیسای سپرقان قرن.)

از جاذبه های طبیعی ارومیه می توان به غار سهولان که دومین غار آبی بزرگ کشور است، دریاچه و آبشار مارمیشو و دریاچه ارومیه اشاره کرد.  دریاچه ارومیه که یکی از ذخایر زیست کره یونسکو است، زمانی به دلیل خواص ترپتیکی آب آن ارزشمند بود، اما این دریاچه در سال های اخیر به سرعت در حال ناپدید شدن بوده است.

امروزه ارومیه را بیشتر به عنوان پایتخت والیبال ایران می شناسند. بازی های جهانی زیادی در ورزشگاه والیبال ارومیه برگزار شد. هیجان تماشاگران و حمایت آنها با وسواس از تیم ملی ایران، تیم مهمان را سخت می کند.

ارومیه آب و هوای مناسبی دارد و به دلیل کوه‌های اطراف آن، می‌توان به‌طور «طبیعی» نیز به آن پرداخت. زمستان ها کمی سخت و سرد است، هوای تابستان می تواند عرق شما را نیز به همراه داشته باشد، اما به غیر از این، می توانید در تمام ماه های سال به آنجا سفر کنید.

 

ارومیه یک پیست اسکی جدید به نام خوشاکو دارد که مقصدی عالی برای اسنوبورد سواران است.