مدیر اجرایی برنامه‌های سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی

ارائه خدمات رادیو تراپی و شیمی درمانی دولتی بصورت رایگان

مشهد-آسنا- دکتر محمدعلی دنکوب گفت: ارائه خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی در مراکز دولتی رایگان بوده و هزینه پرداختی داروها و تجهیزات دارویی موردنیاز شیمی درمانی هم بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بوده و بین ۷۰ تا ۹۰ درصد آن توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود.

به گزارش آسنا، در این نشست خبری انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد با اصحاب رسانه دکتر محمدعلی دنکوب، مدیر اجرایی برنامه‌های سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: نکته بسیار مهم در موضوع سرطان این است که با همکاری خیران نیک‌اندیش حوزه سلامت و خیریه‌ها بتوانیم گامی موثر در درمان بیماران سرطانی برداریم. وی افزود: همچنین طب تسکینی از جمله برنامه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده و در همین خصوص واحد طب تسکینی بیمارستان امید فعال شده و به بیماران از زمان بستری تا ترخیص خدمات این حوزه را ارائه می‌نماید.

مدیر اجرایی برنامه‌های سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: ما در کنار خدمات طب تسکینی بیمارستان امید فعالیت مراکز مکثا و خطیب را هم داریم که در بحث خدمات درمانی و مسائل جانبی بیماران سرطانی ارائه خدمت دارند.

دکتر دنکوب با بیان اینکه بیماران سرطانی توسط سیستم بیمه‌ها نشان‌دار می‌شوند و تمامی بیماران خاص از جمله سرطانی‌ها تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: خدمات شیمی درمانی در گذشته در مطب‌ها بود، اما بعدها دستورالعمل فعالیت مراکز شیمی درمانی صادر شده و از سال ۱۳۹۷ به بعد خدمات بهتر را در این حوزه شاهد هستیم و در مشهد ۳ بیمارستان دانشگاهی امید، دکتر شیخ و شهید‌هاشمی‌نژاد به همراه مراکز خصوصی فعال هستند.

وی با ذکر این نکته که ارائه خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی در مراکز دولتی رایگان بوده و هزینه پرداختی داروها و تجهیزات دارویی موردنیاز شیمی درمانی هم بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بوده و بین ۷۰ تا ۹۰ درصد آن توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود، تاکید کرد: همچنین دستگاه ترموتراپی بیمارستان امید فعال شده و بهره‌برداری رسمی از آن در آینده نزدیک و پس از دریافت مجوزهای آن خواهد بود.

ما در جمعیت ۳۰ تا ۷۰ ساله بانوان معاینه و غربالگری پستان را داریم

رئیس امور بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد: رئیس امور بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در خراسان رضوی ثبت می‌شود که بیشترین تعداد آنها مبتلا به سرطان‌های پستان، روده بزرگ، معده و ریه هستند.

دکتر بابک اقبالی در نشست خبری هفته ملی پیشگیری از سرطان، اظهار کرد: رسالت ما در حوزه بهداشت پیشگیری از ابتلای بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان بوده و در این حوزه روی تمامی سرطان‌ها به‌ویژه ۳ سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم کار می‌کنیم. وی تصریح کرد: آمار ابتلا به سرطان در حال افزایش بوده و ما برای جلوگیری از این موضوع بیش از پیش روی موضوع پیشگیری کار می‌کنیم.

رئیس امور بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد برنامه‌های هفته ملی پیشگیری از سرطان امسال با شعار من مسئولم برای سلامت خودم و خانواده‌ام اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: سالانه ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در استان ثبت می‌شود که بیشترین تعداد آنها مبتلا به سرطان‌های پستان، روده بزرگ، معده و ریه هستند.

دکتر اقبالی افزود: ما در جمعیت ۳۰ تا ۷۰ ساله بانوان معاینه و غربالگری پستان را داریم و موارد موردنیاز به مانوگرافی و سونوگرافی ارجاع می‌شود و سالانه بیش از هزار سرطان پستان در استان ثبت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سرطان روده بزرگ یکی دیگر از سرطان‌های شایع در استان بوده و سالانه بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ مورد در استان شناسایی می‌شود، گفت: ما می‌توانیم با آزمایش ساده مدفوع و شناسایی خون مخفی در آن اقدامات موردنیاز همچون کولونوسکوپی را انجام می‌دهیم و معتقدیم که تمامی این خدمات در گام نخست با هزینه کمتر و اثرپذیری بیشتر و جلوگیری از تشدید وضعیت بیماری جلوگیری شود.

رئیس امور بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان دوری از انواع دخانیات از جمله سیگار بوده و باید روی موضوع دوری از دخانیات به‌ویژه عدم مصرف‌های جمعی آن کار کرد.

دکتر اقبالی اضافه کرد: همچنین باید باورهای غلط در خصوص عدم بازگشت بیماران سرطانی را اصلاح نماییم و بسیاری از بیماران سرطانی بل شناسایی به‌موقع و درمان به‌هنگام بهبود یافتند و خدمات ارائه شده به آنان با تشخیص زودتر از اثربخشی‌بهتری همراه بود و معتقدیم که پیشگیری تا ۴۰ درصد از دوری از ابتلای به سرطان و عدم تشدید این بیماری موثر است.

رئیس امور بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: دوری از اضطراب و استرس نقش موثری در پیشگیری از سرطان دارد و روی این موضوع هم باید آگاهی رسانی لازم صورت پذیرد.

سالانه ۸ هزار میلیارد تومان هزینه داروهای بیماران سرطانی است

در ادامه این نشست دکتر سیدامیر آل‌داوود، مدیر گروه رادیوآنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مشاور معاون درمان این دانشگاه در حوزه سرطان و رئیس بیمارستان ناظران، اظهار کرد: ما متاسفانه رو به افزایش عجیبی در آمار سرطانی‌ها داریم و گرچه روندهای افزایشی‌مان از بسیاری از کشورها پائین‌تر است، اما در سال‌های آینده رشد فزاینده آن دیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما باید روی موضوع تشخیص و درمان سرطان در مراحل ابتدایی کار کنیم تا از تشدید بیماری و تحمیل هزینه‌های بسیار جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: معتقدیم که در مراحل اولیه ابتلا به بیماری سرطان درمان موفق‌تر با هزینه کمتر امکان‌پذیر است، اما در زمان تشدید بیماری با وجود هزینه‌های بسیار درصد موفقیت به نسبت زمان شروع بیماری کمتر است.

مشاور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه سرطان افزود: همه در خصوص موضوع پیشگیری و درمان سرطان مسئول هستند و از رسانه‌ها می‌خواهیم که آگاهی رسانی لازم و از مسئولان می‌خواهیم که اقدام لازم را در این خصوص داشته باشند تا که در ۲ تا ۳ دهه آینده با آمارهای نگران‌کننده‌تر مواجه نباشیم.

دکتر آل‌داوود با ذکر این نکته که در مشهد ۲ بیمارستان تخصصی دولتی و خیریه‌ای امید و ناظران در موضوع سرطان فعال است، تاکید کرد: در هر ۲ مرکز درمانی خدمات موردنیاز بیماران سرطانی ارائه می‌شود، گرچه خدمات ارائه شده در این مراکز درمانی به‌خصوص بیمارستان دانشگاهی امید به‌خوبی ارائه می‌شود، اما برای پاسخ دهی بهتر به این گروه از بیماران باشیم نیازمند تامین تجهیزات موردنیاز هستیم تا بتوانیم تمامی آنان را که تعدادشان هم بالا است پاسخگو باشیم.

وی تصریح کرد: هزینه‌های دارویی بیماران سرطانی روزبه‌روز در حال افزایش بوده و این هزینه برای بیماران هایتک بسیار بالا است. رئیس بیمارستان ناظران گفت: خدمات طب تسکینی بیماران سرطانی که در بهبود کیفیت زندگی این گروه از بیماران و همچنین درمان‌های موثرتر آنان ارائه می‌شود و مراکز مکثا و خطیب و بیمارستان‌های امید و ناظران در این حوزه به‌صورت تخصصی فعال هستند.

دکتر آل‌داوود با بیان اینکه سرطان‌ها هم ارثی بوده و هم اکتسابی است، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد سرطان‌ها اکتسابی بوده و می‌توان با دوری از مضرهایی همچون سیگار از آن پیشگیری کرد و متاسفانه باید بگوییم که سن مصرف سیگار کاهش و میزان آن افزایش یافته و امروزه پسران و دختران نوجوان سیگاری را می‌بینیم که بسیار نگران‌کننده بوده، چرا که هم هوا را آلوده می‌کنند و هم به سلامت خود آسیب می‌زنند، ضمن اینکه در موضوع آلودگی هوا خودروهای تک‌سرنشین، مشکلات منطقه کشف‌رود و استفاده فاضلاب به‌جای آب در سبزی‌ها و آلوده شدن آن از دیگر موارد نگران‌کننده بوده است.

وی تاکید کرد: سالانه ۸ هزار میلیارد تومان هزینه داروهای بیماران سرطانی بوده و اگر این هزینه روی موضوع پیشگیری کار شود از ابتلای به بیماری سرطان به‌دور خواهیم بود و اگر بیمار سرطانی در مراحل اولیه شناسایی شود تا ۹۵ درصد علاج می‌یابد و از تحمیل هزینه‌های دارویی و درمانی جلوگیری می‌شود.

حمایت از بیماران سرطانی غربالگری بانوان

در بخش دیگری از این نشست دکتر غلامحسین نوفرستی، عضو هیات علمی گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: از فردا هفته ملی سرطان آغاز می‌شود و از هشتم تا پانزدهم بهمن ماه به نام هفته ملی سرطان نامگذاری شده است.

وی بیان کرد: در خصوص نامگذاری هفته ملی سرطان امسال باید بگوییم که روز اول، یکشنبه هشتم بهمن ماه، با عنوان پیشگیری از سرطان با شیوه زندگی سالم، روز دوم، دوشنبه نهم بهمن ماه، با عنوان پیشگیری از سرطان با محیط سالم، روز سوم، سه‌شنبه دهم بهمن ماه، با عنوان سرطان و اهمیت تشخیص زودهنگام، روز چهارم، چهارشنبه یازدهم بهمن ماه، با عنوان سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌ها، روز پنجم، پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه، با عنوان سرطان و جایگاه نهادهای دولتی و حاکمیتی، روز ششم، جمعه سیزدهم بهمن ماه، با عنوان سرطان و نقش زنان و خانواده در مدیریت آن، روز هفتم، شنبه چهاردهم بهمن ماه، با عنوان سرطان و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها و روز هشتم، یکشنبه پانزدهم بهمن ماه، با عنوان مدیریت سرطان در کودکان و جوانان نامگذاری شده است.

عضو هیات مدیره بیمارستان ناظران مشهد با بیان اینکه ما باید بیش از پیش روی موضوع پیشگیری از سرطان کار کنیم تا از عوارض این بیماری به‌دور باشیم، خاطرنشان کرد: سرطان همانند بسیاری دیگر از بیماری‌ها قابل پیشگیری و درمان بوده، به شرط آنکه به‌موضوع بسیار مهم غربالگری و بایدها و نبایدهای آن توجه نماییم.

دکتر نوفرستی اضافه کرد: همچنین در رابطه با غربالگری سرطان پستان باید بگوییم که به همت انجمن حمایت از بیماران سرطانی غربالگری بانوان در این حوزه انجام شده است.

وی تاکید کرد: الآن داروهای جدید بیماران سرطانی بسیار گران بوده و هر بیمار برای یک داروی خاص ۳۰ میلیون تومان برای مدت زمان ۳ هفته هزینه می‌کنند و باید فرانشیز ویژه برای داروهای حیاتی این گروه از بیماران تخصیص یابد.

متخصص رایدوتراپی و انکلوژی افزود: ما با رعایت چند نکته ساده در رژیم غذایی خود می‌توانیم تا حد زیادی از ابتلای به سرطان به‌دور باشیم و مهمترین مورد تاکید در این خصوص شامل افزایش میزان مصرف میوه‌‌جات و سبزیجات، مصرف بیشتر موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف مستمر غذاهای حاوی فیبر، کاهش مصرف کربو هیدرات‌های تصفیه و عدم مصرف انواع دخانیات بوده است.

سرطان یکی از بیماری‌های شایع و در حال گسترش است

در ادامه این نشست دکتر فاطمه ورشویی، عضو هیات علمی گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: بیماری‌ سرطان با انواع مختلف آن در جامعه شیوع قابل توجهی پیدا کرده و درد و رنج جانکاه این بیماری در کنار هزینه‌های سرسام آور آن، شرایط روحی و جسمی بسیار متفاوت و آزار دهنده‌ای برای بیماران و حتی خانواده‌های آنان ایجاد به‌وجود آورده است.

وی تاکید کرد: سرطان یکی از بیماری‌های شایع و در حال گسترش بوده که در نقاط مختلف دنیا از جمله ایران روندی افزایشی داشته و در اینجا لزوم شناخت و درک نیازها و مشکلات بیماران به خصوص پس از مواجهه با تشخیص سرطان بسیار مهم و با اهمیت است و درک خواسته‌های بیماران با دیده شدن آنها و برخورد مناسب با آنها کمک بزرگی به درمان موفقیت‌آمیز بیماران سرطانی و غلبه این گروه از بیماران بر این این بیماری می‌نماید.

مدیر مرکز آنکلوژی رضا افزود: ما با حمایت واحد مددکاری حمایت‌های دارویی و درمانی بیماران سرطانی نیازمند را داریم و هرگز اجازه نداده‌ایم که انجام خدمات موردنیاز بیماران سرطانی به دلیل مسائل و مشکلات مالی آنان به تاخیر بیفتد.

دکتر ورشویی تاکید کرد: ما همچنین حمایت صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج را هم داریم تا فرد بیمار بتواند درصدی از مبلغ پرداختی را پس بگیرد و حداکثر به هر بیمار و متناسب با هزینه‌کردهایش ۵۰ میلیون تومان بازگردانده می‌شود و در اکثر موارد حمایت شده تا دو سوم هزینه پرداختی از سوی بیمار بازگردانده شده است.

دکتر ورشویی گفت: ما در سال‌های اخیر کارهای بسیارخوبی در راستای غلبه بیماران سرطانی بر این بیماری انجام داده‌ایم و معتقدیم که باید روی موضوع پیشگیری هم به همین شکل کار کرد، چرا که اگر اقدام موثر در این زمینه صورت پذیرد، مشکلات بیماری و هزینه‌های دارو و درمان به‌وجود نمی‌آید.

سالانه ۱۵۰ هزار مبتلا به سرطان در کشور اضافه می‌شود

در بخش دیگری از این نشست حمید منتشاری، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد، تصریح کرد: رسانه نقش بسیار مهمی در آگاهی رسانی جامعه دارد و ما در هفته ملی پیشگیری از سرطان می‌خواهیم که با همکاری رسانه‌ها معضلات بر سرراه بیماران سرطانی را برطرف نماییم.

وی با بیان اینکه ما باید روی موضوعات پیشگیری و غربالگری سرطان بیش از پیش کار کنیم و پس از آن به موضوع درمان سرطان بپردازیم، خاطرنشان کرد: بدون شک اگر روی موضوعات پیشگیری و غربالگری سرطان به نحو احسن کار شود از بسیاری از مشکلات این بیماری و هزینه‌های دارو و درمان و همچنین ایجاد مشکلات بسیار برای خانواده‌های بیماران سرطانی جلوگیری کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد افزود: سالانه ۱۵۰ هزار مبتلا به سرطان در کشور اضافه می‌شود که نیازمند درمان هستند و امکانات موجود هم پاسخگوی آنان نیست و قطعاً اگر روی موضوع پیشگیری و غربالگری کار شود این عدد نگران‌کننده به زیر ۳۰ درصد میزان فعلی خواهد رسید.

مستشاری تاکید کرد: بیمارستان ناظران توسط خیران و انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد ساخته شده است و در این مرکز درمانی تمامی خدمات موردنیاز بیماران سرطانی ارائه می‌شود.

*هیچ بیمار سرطانی‌ای به دلیل وضعیت مالی از دریافت خدمات تخصصی سرطان محروم نشده است همچنین اصغر افراسیابی، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد هم در این نشست، گفت: بخش عظیمی از خدمات حوزه سرطان خراسان بزرگ، سیستان و بلوچستان، گلستان و مازندران توسط مرکز آنکولوژی رضا مشهد انجام می‌شود و از ۲ سال قبل و با راه‌اندازی بیمارستان ناظران نیز ارائه تمامی خدمات بیماران سرطانی را در این مرکز درمانی تک تخصصی داریم.

وی افزود: ما تمامی بیماران تحت پوشش قرار می‌دهیم و در حوزه‌های مختلف سرطان از جمله پرتودرمانی پاسخگوی تمامی بیماران هستیم و هیچ بیماری به دلیل وضعیت مالی از دریافت خدمات تخصصی این مرکز درمانی محروم نشده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد ادامه داد: ما برنامه‌های ویژه‌تری در جهت حمایت از بیماران سرطانی داریم و در حال راه‌اندازی تجهیزات جدیدتر و به‌روزتر هستیم و ان‌شاالله افتتاح آن را در سال ۱۴۰۳ خواهیم داشت.

افراسیابی با اشاره به اینکه انجمن حمایت از بیماران سرطانی ماهانه بیش از یک میلیارد تومان حمایت دارویی و درمانی دارد و تمامی منابع آن با همکاری خیران نیک‌اندیش حوزه سلامت تامین شده است، بیان کرد: طبق ماده ۱۷۲ قانون خیران می‌توانند هزینه‌های درمانی را جزو هزینه مثبته شرکت‌های دارویی که مدیران این شرکت‌ها هم جزو این گروه از خیران هستند لحاظ نمایند و اگر این قانون در انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد هم لحاظ شود این مبلغ بین ۲ تا ۳ برابر قابل افزایش است.