مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

اهمیت و جایگاه فرهنگ در کنار اقتصاد در ساختار و تشکیل یک جامعه متمدن

مشهد-آسنا- جلسه مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، مدیرعامل مجمع خیرین و خزانه دار مجمع خیرین و جمعی از اعضای مجمع در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

به گزارش آسنا، جلسه مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، محمدحسین روشنک، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع خیرین و مرتضی کرباسی، خزانه دار و عضو هیات مدیره مجمع و جمعی دیگر از اعضای مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: با افتخار اعلام می‌کنم، خراسان رضوی پیشتاز در ثبت قانونی مجمع خیرین حوزه کتاب و کتابخوانی و نخستین استان بوده که در این مسیر گذاشته است. این مجمع موجب حضور پررنگ خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی شد.

وی تصریح کرد: مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی ثابت کرد که نباید به منابع مالی دولتی در حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه اکتفا کرد و استفاده از ظرفیت خیرین، کارخانجات، صنایع صنعتی و … یک حرکت رو به جلو و پیشرفتی عظیم است.

سبزیان با اشاره به نسل جدید و ارائه خدمات نوین در کتابخانه‌ها، اظهار کرد: امروز هنگامیکه از کتابخانه صحبت می‌شود در واقع از یک شاخص بزرگ و توسعه یافته جامعه صحبت می‌شود. تاکید می‌کنم، همانگونه که اقتصاد در توسعه جامعه مهم است، فرهنگ نیز در ساختار و تشکیل یک جامعه متمدن بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بیشتر کتابخانه‌های سیار ماحصل همکاری خیرین بوده است، گفت: استان خراسان رضوی تا به امروز با وجود ۱۱ کتابخانه سیار رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است. امروز کشورهای توسعه یافته به سمت ایجاد کتابخانه‌های سیار در حال حرکت هستند و این امر به جهت ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق کم برخوردار و دور افتاده انجام می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در ادامه به توضیحاتی پیرامون فعالیت کتابخانه های سیار و حضور شاخص آنان در برگزاری فعالیتها و برنامه‌های فرهنگی کتاب محور در مناطق مختلف استان پرداخت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از افتتاح چند کتابخانه مستقر از محل مشارکت خیرین خبر داد و افزود: از جمله این کتابخانه‌ها می‌توان به یک کتابخانه سیار و دومین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای روستای ساق شهرستان زاوه و چهار کتابخانه در شهرستانهای کاشمر، خلیل آباد و بردسکن اشاره کرد. وی با اشاره به وجود برخی مناطق در استان که امکان ایجاد و یا احداث کتابخانه سیار و مستقر نیست، پیشنهاد اهدای بسته‌های مطالعاتی به مساجد این مناطق و گردش کتاب در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مطرح کرد.

محمدحسین روشنک، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی ضمن تقدیر از حضور فعالان حوزه فرهنگ و اقتصاد در این جلسه گفت: یاد و خاطره شهدای حمله تروریستی مزار شهدای گمنام کرمان و شهدای غزه را گرامی می‌دارم. امروز شاهد شهادت روزانه مردم مظلوم غزه هستیم و متاسفانه این امر موجب عادی شدن این جنایات در جهان شده است.

وی افزود: آنچه امروز در غزه شاهد هستیم جنگ نیست؛ چرا که جنگ بین دو نیروی مسلح و نظامی است ولی در غزه بحث نسل‌کشی و مسلمان‌کشی است. تقاضا می‌کنم که حتی یا انتشار یک پیام در فضای مجازی در مقابل عادی سازی این جنایات بایستید و از مسلمانان و مردم مظلوم غزه دفاع کنید.

روشنک با اشاره به برگزاری جلسه در اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: این اتاق امروز برای همه مردم قابل استفاده است و همراه با فرهنگ و اقتصاد در کنار مردم و برای آرامش و آسایش آنان فعالیت می‌کند.

وی کتابخانه سیار را فکری نو و جدید در عرصه کتابخانه‌ها دانست و گفت: امروز دیدن موفقیت و لذت فعالیت کتابخانه‌های سیار برای شخص بنده غیر قابل توصیف و بسیار زیبا است. با وجود این امکان بر خلاف گذشته مردم به دنبال کتاب نیستند؛ بلکه کتاب به دنبال مردم می‌رود و همچنین دسترسی به کتاب را برای عموم مردم آسانتر می‌کند. متاسفانه کتاب و کتابخوانی در فرهنگ عمومی خیرین آنچنان که باید و شاید مورد توجه نیست.

در ادامه مرتضی کرباسی، خزانه دار و عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی تاکید کرد: تبدیل کردن کتابخانه‌ها به فرهنگسراهای اجتماعی کار ساده و آسانی نبوده و این مهم جز با عزم و همکاری و همراهی همگانی امکانپذیر نبود.

وی افزود: تمرکز این مجمع در طول ۱۱ سال فعالیت خود، کارهای فرهنگی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، تسهیلگری در حوزه دسترسی به کتاب و افزایش سرانه مطالعه در استان بوده است. مایه افتخار است که این اقدامات موفق آمیز بوده؛ چرا که کتابخانه‌ها امروز تبدیل به مراکزی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در گروه‌های سنی مختلف و آحاد اقشار مردم شده است. تلاش ما بر این است که این اقدامات را در شهرستانهای دیگر گسترش داده و این مجمع را همانگونه که از حالت شهرستانی به استانی تبدیل کرده‌ایم این بار از استانی به کشوری ارتقا دهیم. کرباسی همچنین به ارائه توضیحاتی پیرامون قانون و نحوه ایجاد کتابخانه سیار و پیشخان کتابخوان در مناطق مختلف استان پرداخت.

سیدجمال حقیرالسادات، معاون اداره امور کتابخانه‌ها و همکاریهای اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۱۵۱ باب کتابخانه عمومی در استان وجود دارد که در راه اندازی و ایجاد ۳۷ باب از این کتابخانه‌ها خیرین نقش موثری در آن ایفا کرده‌اند.

وی افزود: ۳ باب کتابخانه سیار، ۸ عدد زمین و ساختمان، ۶ قطعه زمین، ۱۷ باب ساختمان و ۲ باب تجهیز کتابخانه و ۱ باب تامین هزینه اجاره ساختمان از جمله اقدامات موثر خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

حقیرالسادات همچنین با اشاره به حضور خیرین در حوزه غنی سازی منابع کتابخانه‌ای، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۹هزار کتاب به ارزش تقریبی ۷۴ میلیارد ریال توسط خیرین، اعضای کتابخانه و عموم مردم در راستای گردش دانش در جامعه به کتابخانه‌ها اهدا شده و علاوه بر آن مبلغ ۴۸۹ میلیون ریال میز کمک هزینه نقدی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ اهدا شده است.

وی همچنین به احداث کتابخانه‌های خیرساز از جمله: کتابخانه‌های مرحوم محسن قاسمی کردیانی، کتابدار فقید شهرستان باخرز؛ حاج حسن سالار روستای فارمد مشهد و کتابخانه شهید غفوری کاشمر، کتابخانه عمومی وقفی حضرت خدیجه(س) مشهد و … اشاره کرد.

معاون اداره امور کتابخانه‌ها و همکاریهای اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در پایان به ارائه گزارشی از فعالیت خیرین در حوزه کتابخانه‌ها پرداخت.