رئیس عالی دانشگاه فنی وحرفه ای کشور

رکن اصلی تولید تامین سرمایه انسانی است

مشهد-آسنا- رئیس عالی دانشگاه فنی وحرفه ای کشور گفت: یک رکن تولید، بحث تامین سرمایه انسانی است و در سند تحول دانشگاه فنی و حرفه ای در دولت سیزدهم برای تامین تکنسین ها و مهندسین حرفه ای برای صنعت کشور برنامه ریزی شده که نیاز به برنامه جامع بین دانشگاه و صنعت دارد.

به گزارش آسنا، عرفان خسرویان، رئیس عالی دانشگاه فنی وحرفه ای کشوردر” سومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه ای کشور” که سوم بهمن ماه ۱۴۰۲ دردانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی برگزار شد.

وی اضافه کرد: با وجود تحریم های ظالمانه صنعتگران با مشقت بسیار و هزینه های بالای تولید، دستمزد و تامین مواد اولیه رو برو هستند و گرانی حامل های انرژی و مسائل حقوقی و مالیاتی باعث افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات در واحدهای تولیدی می شود.

خسرویان گفت: در دوران تحریم به سر می بریم و با محدودیت های بسیاری مواجه هستیم و در این میان صنعتگران با وجود هزینه های بالای تولید و مواد اولیه و گرانی حامل های انرژی در خط مقدم، توطئه های دشمنان را خنثی می کنند.

وی با بیان اینکه رکن اصلی واحدهای صنعتی تامین نیروی انسانی و سرمایه انسانی است، افزود: در سند تحول دانشگاه فنی و حرفه ای برنامه ریزی گسترده ای برای پرورش مهندسین حرفه ای در صنایع مختلف متناسب با نیاز جامعه برنامه ریزی شده است.

رئیس عالی دانشگاه فنی وحرفه ای کشور بیان کرد: دانشگاه باید نیروی حرفه ای تربیت کند چرا که یکی از دغدغه های دانشجویان این است که با چه آینده ای روبرو هستند و بعد فارغ التحصیلی وضعیت اشتغال او چگونه است؛ بر همین اساس باید اطلس مشاغل استان را توسط صنایع طراحی تدوین کنیم.

وی اشاره کرد: کمبود نیروی کارماهر در بسیاری از شهرک های صنعتی و مهاجرت این نیرو ها بابت دستمزد بهتر یا تجربه فناوری بالاتر به کشورهای همسایه بر لزوم برنامه ریزی برای کنار هم قرارگرفتن دانشگاه و صنعت تاکید کردند و گفتند: “طرح تاد” در دانشگاه فنی و حرفه ای طراحی شده و صنعتگران باید دانشگاه فنی و حرفه ای را حامی خود بدانند.

خسرویان گفت: پنج حوزه صنعت طراحی و ساخت و تولید پیشرفته، صنعت حمل و نقل و ارتباطات، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، صنعت مهندسی زیستی و زیست فناوری و صنعت انرژی و به ویژه انرژی های تجدید پذیر به عنوان پیشران اقتصاد دنیا پس از دوران کرونا خاطرنشان کردند که در این حوزه ها نیاز به نیروی متخصص است که تربیت این نیروها در سند اصلاحات دانشگاه فنی و حرفه ای لحاظ شده است و قرار است رشته های مکمل این صنایع در دانشگاه فنی و حرفه ای فعال گردد.

وی در پایان گفت: گفتنی است دانشگاه فنی و حرفه ای استان خراسان به منظور اتصال اموزش، اشتغال توام با افزایش بهره وری اموزشی، مبتنی بر بهره گیری از کارافرینان، شرکا و ذینفعان نظام آموزش عالی مهارتی، طرح توسعه اشتغال پذیری دانشجویان و دانش آموختگان “تاد” را جهت نیروی کار ماهر صنعت در دستور کار خود دارد.