غزل‌های حافظ یکی از قله‌های رفیع شعر و ادب فارسی است

امیر پورپزشک در جمع استادان و دانشجویان مرکز مطالعات فارسی دانشکده فیلولوژی صربستان گفت: غزل‌های حافظ یکی از قله‌های رفیع شعر و ادب فارسی است.

غزل‌های حافظ یکی از قله‌های رفیع شعر و ادب فارسی است.

 

 

به گزارش خبرگزاری آسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، مراسم بزرگداشت روز حافظ با حضور امیر پور پزشک، رایزن فرهنگی کشورمان، سعید صفری، استاد زبان فارسی و جمعی از دانشجویان و علاقه‌مندان زبان و ادبیات فارسی در محل مرکز مطالعات فارسی دانشکده فیلولوژی برگزار شد.

 

در ابتدای این برنامه و پس از پخش نماهنگی از تصاویر حافظیه و نمایش آثار هنری خط و مینیاتور که با الهام از اشعار حافظ طراحی و اجرا شده است، میلوش رسیمیچ با قرائت مقاله‌ای درباره معرفی حافظ و تأثیر شعر حافظ بر ادبیات ایران، اهمیت روز حافظ از نظر ایرانیان را برای دانشجویان تشریح کرد.

 

در ادامه، یوانا استروگایوویج و اسلاجانا گیوویچ، دو تن از دانشجویان دو غزل از حافظ را خواندند. سپس، کلیپ کوتاهی با موضوع «حافظ و گوته» پخش شد و تامارا سیمیج مقاله «تأثیر گوته از حافظ» را برای حاضرین قرائت کرد.

images 9 غزل‌های حافظ یکی از قله‌های رفیع شعر و ادب فارسی است

 

پور پزشک، رایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد در سخنانی، غزل‌های حافظ را یکی از قله‌های رفیع شعر و ادب فارسی در ایران و جهان معرفی کرد و اظهار داشت: به گواهی بسیاری از بزرگان ادبیات جهان از جمله گوته و پوشکین، مقام ادبی حافظ در جایگاه بی مانندی قرار دارد و دلیل آن، اصالت ارایه معانی و مفاهیم به زبان شعر است که او با الهام از قرآن کریم و بر پایه مبانی عرفانی و معنوی از خود بجا گذاشته است.

 

وی دانشجویان را به ادامه تحصیل و یادگیری زبان فارسی ترغیب کرد و افزود: دسترسی به معانی عمیق عرفانی و معنوی شعر حافظ، تنها از طریق ارتباط مستقیم با زبان فارسی و یادگیری دقیق و عمق آن فراهم می‌شود و حتی اگر همین موضوع هدفی برای یادگیری زبان فارسی باشد، بی تردید ارزشمند است.

 

پورپزشک در عین حال، با تشریح رسم فرهنگی تفأل به حافظ نزد ایرانیان پرداخت و با ارایه مثالی چگونگی ارتباط و تفسیر غزلیات را بیان کرد.