مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدارک تخصصی به حافظان قرآن کریم در خراسان رضوی

مشهد-آسنا- نوزدهمین دوره آزمون سراسری اعطای مدارک تخصصی به حافظان قرآن کریم در 14 اردیبهشت ماه در هفت حوزه امتحانی استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش آسنا، نوزدهمین دوره آزمون سراسری اعطای مدارک تخصصی به حافظان قرآن کریم، ۱۴ اردیبهشت ماه در هفت حوزه امتحانی شش شهرستان استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی گلستانی، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری این رویداد قرآنی گفت: آزمون اعطای مدارک تخصصی به حافظان قرآن کریم، بزرگترین رویداد قرآنی استان در آستانه برگزاری است. این آزمون در ظاهر یک رقابت علمی است، اما در واقع تجلی انس با قرآن و لبیک به رهبر معظم انقلاب در خصوص ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است.

وی با اشاره به اعتبار این مدارک در نظام آموزش عالی کشور، اظهار کرد: دارندگان این مدارک می‌توانند در مقاطع تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال‌های گذشته فقط شهر مشهد میزبان این آزمون بود، افزود: امسال با توجه به استقبال گسترده حافظان قرآن، شعبات آزمون را افزایش داده‌ایم و در هفت حوزه امتحانی سطح استان شاهد برگزاری این رقابت قرآنی خواهیم بود.

مراحل سختگیرانه آزمون
مهدی رمضانی، مدیر دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به مراحل برگزاری این آزمون، گفت: پس از برگزاری آزمون کتبی، قبول‌شدگان به آزمون شفاهی با حضور اساتید مجرب دعوت می‌شوند. آزمون شفاهی ضبط شده و توسط دو استاد دیگر داوری می‌شود و پس از تائید، مدارک صادر خواهد شد.
وی با بیان اینکه اعطای این مدارک یکی از خدمات ویژه نظام جمهوری اسلامی به حافظان قرآن است، افزود: امسال در نوزدهمین دوره این آزمون، به حافظان کل قرآن کریم درجه یک، مدرک دکترای علوم قرآنی اعطا می‌شود.

خراسان رضوی، پیشتاز در حفظ قرآن
رمضانی با اشاره به جایگاه برتر استان در زمینه حفظ قرآن، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی با دارا بودن ۲۰هزار حافظ قرآن بالای ۵جزء و۲ هزار و ۵۰۰ جلسه قرآن، سرآمد کشور در این زمینه است.
وی با بیان اینکه در این دوره از آزمون، هزار و ۶۱۸ حافظ قرآن کریم ثبت نام کرده‌اند، اظهار کرد: این تعداد حافظ، بیانگر شور و اشتیاق مردم استان به قرآن و تعالیم نورانی آن است.

آزمونی سخت و تخصصی
مدیر دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به جزئیات آزمون، گفت: آزمون کتبی این دوره از رقابت‌ها شامل مفاهیم و حسن حفظ قرآن است که با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور و دارالقرآن برگزار می‌شود.

وی افزود: افرادی که در این مرحله ۸۰ درصد نمره را کسب کنند، به مرحله شفاهی راه پیدا می‌کنند. آزمون شفاهی که شامل حسن حفظ، صوت و لحن، تجوید و ابتهال است، توسط اساتید مجرب و به صورت متمرکز در مشهد برگزار خواهد شد.