هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی استان نقطه عطف جشنواره سی و دوم تئأتر فجر

هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی استان نقطه عطف جشنواره سی و دوم تئأتر فجر دبیر سی و دومین جشنواره فجر استان گفت: امسال، سال ویژه‌ای بود، زیرا افراد با برنامه‌ریزی‌های خاص در صدد بودند جشنواره سی‌ودوم برگزار نشود که به لطف خداوند و عنایت خاص امام رضا(ع) با همراهی خوبی از سوی متولیان شهر مشهد، جشنواره […]

هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی استان نقطه عطف جشنواره سی و دوم تئأتر فجر

دبیر سی و دومین جشنواره فجر استان گفت: امسال، سال ویژه‌ای بود، زیرا افراد با برنامه‌ریزی‌های خاص در صدد بودند جشنواره سی‌ودوم برگزار نشود که به لطف خداوند و عنایت خاص امام رضا(ع) با همراهی خوبی از سوی متولیان شهر مشهد، جشنواره به بهترین نحو برگزار شد.

محمد جهان‌پا، دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی در نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای جشنواره فجر استان اظهار کرد: حدود ۱۰۱ اثر به دبیرخانه راه پیدا کردند که ۵۳ اثر مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت ۱۵ اثر به مرحله پایانی راه پیدا کرد. امسال بخش جدیدی را در جشنواره پیگیری کردیم و آن هم بخش پژوهش و دعوت از اساتید دانشگاهی بود که در رشته‌های تئاتر و… تدریس می‌کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه‌های خوبی در مشهد وجود دارد بحث آموزش تئاتر و برنامه‌های نمایشی مورد استقبال دانشجویان زیادی قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که دانشجویان بسیاری در رشته‌های ادبیات نمایشی، کارگردانی و بازیگری فعالیت می‌کنند که بر همین اساس از اساتید این دانشگاه‌ها دعوت شد تا در حوزه پژوهش وارد شوند.

دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: از این‌رو یک مقاله به عنوان برگزیده در بخش پژوهش برای اولین‌بار در سی‌ودومین جشنواره انتخاب شد. در حوزه پیشکسوتان تئاتر استان هم از چند هنرمند تأثیرگذار در حوزه بازیگری، کارگردانی و نویسندگی که آثار راه یافته به این جشنواره را مورد قضاوت قرار دادند دعوت شد و این اتفاق سبب حضور پر رنگ و چشمگیر اساتید بود .

جهان‌پا اظهار کرد: امسال، سال ویژه‌ای بود، زیرا افراد با برنامه‌ریزی‌های خاص در صدد بودند جشنواره سی‌ودوم برگزار نشود که به لطف خداوند و عنایت خاص امام رضا(ع) همراهی خوبی از سوی متولیان شهر مشهد صورت گرفت و همین موضوع باعث شد که این جشنواره علی‌رغم میل باطنی برخی اقلیت غربگرا به خوبی برگزار شود.

وی بیان کرد: علاوه بر اینکه از مشهد ۴۰ اثر داشتیم، سبزوار با ۶ اثر نمایشی بیشترین متقاضی را در حوزه شهرستان‌ها داشت و شهرستان‌های تربیت حیدریه با سه اثر، نیشابور و شهرهای دیگر هر کدام با یک و یا دو اثر متقاضی حضور در این جشنواره بودند.

دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی با اشاره به ملاک‌های داوری برای آثار گفت: شیو‌ه‌نامه بین‌المللی تئاتر فجر و تئاتر استان‌ها مشخص است، به هر حال قواعدی وجود دارد که در جشنواره استانی باید به آن‌ها توجه شود، از جمله اینکه متن‌ها بومی و نمایشنامه‌ها ایرانی باشند.

جهان‌پا گفت: البته در این میان نیز در جشنواره فجر متن‌هایی با محتوای انقلابی در اولویت قرار دارند، اما نمایشنامه‌های اجتماعی همیشه مورد توجه بوده و امسال هم نمایشنامه‌هایی برگزیده شدند که در فضای نمایشنامه‌های اجتماعی و گاهاً انتقادی بودند.

وی در خصوص رفع ضعف‌های نمایشنامه‌های امسال نسبت به سال گذشته بیان کرد: در حال حاضر ضعف اجرایی در بخش تئاتر شهرستان‌هاست. استقبال عمومی از اجراها در سطح شهرستان‌ها معمولاً کم است و بر همین اساس باید بستری برای گروه‌های تئاتری ایجاد شود تا این گروه‌ها اجرای خود را در مرکز استان داشته باشند، همچنین بحث آموزشی این گروه‌ها باید پیگیری شود و تقویت حوزه نمایشنامه نیز مهم‌ترین راهکاری است که امروز برای همه جشنواره‌ها و به ویژه اجرای عمومی به شدت به آن نیاز داریم.