خراسانی‌ها از چهلمین جایزه کتاب سال دست پر برگشتند

خراسانی‌ها از چهلمین جایزه کتاب سال دست پر برگشتند سه اثر «عقیله»،«هشت رود» و «آینه خودیابی» از خراسان رضوی در چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، شایسته تقدیر شدند. نویسندگان و ناشران خراسان رضوی در چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، سهم خوبی را به خود اختصاص دادند. در میان شایستگان تقدیر […]

خراسانی‌ها از چهلمین جایزه کتاب سال دست پر برگشتند

سه اثر «عقیله»،«هشت رود» و «آینه خودیابی» از خراسان رضوی در چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، شایسته تقدیر شدند.

نویسندگان و ناشران خراسان رضوی در چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، سهم خوبی را به خود اختصاص دادند. در میان شایستگان تقدیر این دوره، نام سه تن از نویسندگان و دو ناشر استان به چشم می‌خورد که رتبه‌ی دوم در میان استان‌ها را  پس از قم به خود اختصاص داده است.

روایتی از مظهر عقل و عشق در «عقیله»

کتاب «عقیله» نوشته الهام امین که از سوی انتشارات به‌نشر در مدت کوتاهی به چاپ پنجم رسیده است، در زیر بخش مستندنگاری از بخش تاریخ و جغرافیا از چهلمین جایزه کتاب سال، شایسته تقدیر شناخته شد. این کتاب که حاصل دو سال پژوهش و مستندسازی نویسنده بوده، در قالب رمان به شرح زندگی حضرت زینب(س) از بدو تولد تا وفات شهادت‌گونه‌ی ایشان می‌پردازد. «عقیله» در هجدهمین دوره جایزه ادبی جلال نیز شایسته تقدیر شناخته شده بود.

نام‌داران ادب در جریان «هشت رود»

«هشت رود» تازه‌ترین اثر شاعر و نویسنده‌ی نام‌آشنای افغانستانی ساکن مشهد، محمدکاظم کاظمی در زیر بخش پژوهش از بخش ادبیات چهلمین دوره کتاب سال، مورد تقدیر قرار گرفت. این کتاب که به سفارش انتشارات شهرستان ادب با هدف جریان‌شناسی شعر انقلاب نگاشته شده ، به بررسی و نقد آثار محمدرضا عبدالملکیان، قدر طهماسبی (فرید)، یوسفعلی میرشکاک، سهیل محمودی، ساعد باقری، زکریا اخلاقی، علیرضا قزوه و مرتضی امیری اسفندقه با رویکردی علمی و آموزشی پرداخته است.

جستجوی خود در آینه حکمت

«آینه خودیابی؛ شرح حکمت صد و پنجاه نهج‌البلاغه» اثر دکتر احد فرامرز قراملکی که از سوی انتشارات حوزه علمیه خراسان چاپ شده است، در زیربخش حدیث از بخش دین چهلمین دوره انتخاب کتاب سال شایسته تقدیر شناخته شد. قراملکی در این کتاب به شرح مفاهیم حکمت صد و پنجاه نهج‌البلاغه نظیر  امیدواری بدون عمل به آخرت، فردا گویی به بازگشت، گناه نقد، توبه نسیه، فضیلت زهد، حرص‌آوری و سیری‌ناپذیری، قناعت، ناسپاسی، کم‌کاری و زیاده‌خواهی، اخلاق نهی از منکر و امر به معروف، دوستداری صالحان، مرگ‌هراسی، پشیمان در بیماری و سرگرم بی‌دغدغه در سلامت، فریفته در خوشی‌ها و بی‌تاب در ناگواری، خداخواهی در بلا و روی‌گردانی در گشایش، مدیریت یقین، دغدغه گناه دیگران، سرمستی در فراخی و ناامیدی در ناداری، از توبه‌گریزی تا جدایی از آیین، پند دهنده پند گریز، نشناختن سود از زیان، سنجش ناروای دینداری خود و دیگران، بیهوده‌گذرانی، داوری نامنصفانه، هدایتگر دیگران و گمراه‌کننده خود و هراس از مردم و نه هراس بر مردم پرداخته است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی  این موفقیت را به نگارندگان پژوهشگر و ناشران این آثار تبریک می‌گوید.