مقاله ویژه

سفرنامه نویسی ( انتخاب موضوع سفرنامه)

سفرنامه نویسی ( قسمت دهم) انتخاب موضوع سفرنامه قبل از اینکه شروع به پیدا کردن یک موضوع مناسب کنید، اینکه شما به وضوح بدانید که خوانندگان شما چه کسانی هستند و برای چه نوع انتشاراتی می خواهید بنویسید ضروری است. انتخاب موضوع شما نیز ذاتاً به سلیقه و انتخاب شخصی شما مرتبط است. اینکه سبک […]

سفرنامه نویسی ( قسمت دهم)

انتخاب موضوع سفرنامه

قبل از اینکه شروع به پیدا کردن یک موضوع مناسب کنید، اینکه شما به وضوح بدانید که خوانندگان شما چه کسانی هستند و برای چه نوع انتشاراتی می خواهید بنویسید ضروری است. انتخاب موضوع شما نیز ذاتاً به سلیقه و انتخاب شخصی شما مرتبط است.

اینکه سبک نوشتن، توانایی شما و دانش شما از موضوعات مرتبط با سفر چقدر است نقش مهمی در انتخاب موضوع نوشتن شما دارد. امروزه به طور کلی پنج یا شش نوع ادبیات سفر مورد تقاضا است.

  • مورد اول ادبیات تبلیغاتی است، شامل بروشورها، جزوات و سایر مطالبی که توسط گردشگران دولتی و ملی و موسسات تبلیغاتی با هدف ترغیب مردم به بازدید از یک منطقه خاص منتشر می شود. وزارت گردشگری و شرکت های توسعه انواع بروشورها و کتابچه ها را با دیدگاهی برای ترویج سفر در داخل هند منتشر می کنند. دولت ها و آژانس های خصوصی در سایر کشور ها کتابچه ها و سایر محصولاتی برای جذب توریست به کشور خود تولید می کنند. چنین نشریاتی به وضوح به شکلی برای تبلیغات و جذب توریست طراحی شده اند. بنابراین، خواننده، گردشگر بالقوه است و متن باید با تمجید از نکات آن و با تمجید از فعالیت های لذت بخش و فرصت های خرید و تفریح  او را متقاعد به بازدید از یک مکان خاص کند در این نوع موضوعات وظیفه شما فروش یک مقصد فقط به عنوان یک تبلیغ است و متن شما باید این موضوع را منعکس کند.
  • مقالات آموزنده برای گردشگران

مورد دوم مقالات آموزنده ایست برای گردشگران که به مسافران احتمالی اطلاعات می دهد. این نوع مقالات سفر  برای چاپ در یک مجله عمومی مسافرتی،  ضمیمه روزنامه  یا بخش سفر یک مجله نوشته می شوند. این مقالات دارای مخاطب عام هستند و یا مجلات عمومی که دارای ستون سفر هستند چاپ می شوند.  در اینجا هدف بالقوه مسافر است. ولی به جای فروختن مکانی به فرد به عنوان مشاور عمل کنید و یک گزارش صادقانه و جامع از مکان  مورد نظر تهییه کنید. در این نوع مقالات توضیح  برخی از توضیحات لازم است. جدای از توصیفات واقعی از مکان های دیدنی و کارهایی که باید انجام داد، مقاله باید چیزی در مورد مردم آن منطقه صنایع دستی که می توان خرید کرد و غذایی که نمونه منطقه هست را به خواننده بگوید. برخی از نشریات ممکن است به اطلاعاتی در مورد چگونگی انجام این کار و سفر به مکانی که باید بازدید شود نیاز داشته باشند. جزئیات مکان هایی که باید در آن اقامت داشته باشید، هزینه ها و پیشنهادات را بر اساس تجربه شخصی خود مثل بهترین مکان های غذا خوردن و غیره بیان کنید. مقالاتی که مخاطبان خارجی را هدف قرار می دهند باید چیزی در مورد فرهنگ و محیط یک منطقه یا شهر به خواننده بیاموزند. برای مسافر ماجراجو، جزئیات تجهیزات مورد نیاز، مسیرهای طی شده، امکانات موجود در راه باید گزارش شود.

۳-مقالاتی با هدف مسافر تجاری

مسافران تجاری عضو مهمی از مسافران هستند و اطلاعاتی برای برآورده کردن نیاز های این افراد امری ضروری است. این مقالات با هدف انتقال اطلاعات سفر و افزایش سطح اطلاعات عمومی در مورد یک مکان خاص نوشته می شوند. گزارشات سفرهای تجاری نیز بسیار مهم است، در این نوع مقالات اطلاعات و اخبار برای اعضای مسافرت های تجاری مانند آژانس های مسافرتی، اپراتورهای تور، افرادی از دفاتر گردشگری دولتی، خطوط هوایی، هتل ها و غیره وجود دارد. چنین افرادی نه وقت دارند و نه تمایلی برای دیدن جنبش ها یا مراکز فرهنگی. چنین افرادی می خواهند بدانند که چه نوع امکاناتی در مراکز بازرگانی و صنعتی در سراسر کشور هست. این افراد به اطلاعات به روز در مورد اقامت در هتل ها نیاز دارند بسته ها و پیشنهادات ویژه، رستوران ها و غذاها، خطوط هوایی، مسافرت و بلیط جزئیات، و سایر امکاناتی که می تواند به چنین افرادی در تحمل فشارهای مکرر سفر کمک کنند. وظیفه سفرنامه نویس این است که مکرر با سازمان دهندگان این خدمات در تماس باشند و در مورد امکانات گزارش دقیق به آنها بدهند. اینها نشریات تجاری بسیار تخصصی هستند که معمولاً منحصراً به کارکنان خود برای ارایه اطلاعات خود متکی هستند. این حوزه از سفرنامه نویسی با موارد بسیار خاصی سروکار دارد. بخش هایی از اخبار سفر، شخصیت ها در تجارت سفر، سیاست ها و برنامه ها بر خوانندگان و متخصصان در خط سفر تأثیر می گذارد.

۴-در نهایت مقالاتی وجود دارد که برای افرادی نوشته شده است که تنها قصد دارند از محیط های عجیب و غریب تنها به شکل مجازی با خبر شوند و یا حتی قصد مسافرت به این مکان های عجیب و یا حتی دور افتاده را دارند. بخشی از مردم کتابخوان وجود دارند که به شدت به مکان های عجیب و غریب علاقه مند هستند، اما به دلیل زحمت هایی که این سفر ها دارند ترجیح می دهد از آن اجتناب کندواین گزارش‌ها به تجربه نویسنده از افرادی می‌پردازند که در طول سفر ملاقات کرده اند. مسیر ها، اشکال غیر معمول حمل و نقل مورد استفاده، مکان های عجیب و غریب، تجربیات جالب و غیره.هدف این مقالات بازآفرینی، تجارب غیرعادی سفر تا حد امکان واضح است.